Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2020-06-01 12:34:45

OlleG
Medlem
Registrerad: 2012-11-03
Inlägg: 11

Trimningsproblem

Hej
Jag har en WindS 50E som jag tränar F3A programmet med. Uppenbart har jag slarvat med intrimning och inte kollat lateral balans.
Idag upptäckte jag i testet där man dyker rakt ned och drar endast höjd att höger vinge sjunker ganska mycket. Men om jag drar inverterat istället håller planet sig helt plant.

Så jag har räknat bort viktmässig obalans. Höjdrodren rör sig väldigt exakt lika, mindre än 2-3 mm skillnad med 40 cm påtejpade kolfiberpinnar. Så jag tror inte det är orsaken heller.

När jag upptäckt det la jag in en mix som gav lite motskev på höjdroder men inte på dyk. Blev en otrolig skillnad att flyga programmet. Oförklarliga riktningsändringar försvann.

Men jag är inte nöjd med att behöva mixa bort en sådan här sak. Det borde vara något fel i planet eller övrig inställning när detta fenomen dyker upp men förstår inte vad det kan vara.

Har ni någon idé?

/OlleG

Offline

 

#2 2020-06-05 17:20:58

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Trimningsproblem

Skumt problem. Men faktum är att ibland beter sig ett plan på oförklarligt vis, ibland kan små detaljer, som man ej ringat in orsak till, ligga och "störa" vissa manövrers genomförande. Säg den modell som inte har lite "egenheter" för sig trots man försökt få bort detta genom en massa åtgärder som flytt av tyngdpunkt, ställa in roderutslagen bättre, bättre symmetri upp/ner och parallella roder med långa pinnar att syfta med, och man vet att modellen är hyfsat bra byggd (rak och fin), ändring av motorriktning (hö/vä, upp/ner) och gud vet mosters. Det gäller att man har en bra utgångspunkt med en rak och fin modell. Sebarts modeller brukar vara hyfsat bra och rakt byggda (undantag finns förstås) enligt min erfarenhet. Jag har 4 olika Sebart modeller. Ibland får man nöja sig med att trimma rätt via radion sånt du råkat ut för, ibland är det det bästa man kan få till. Men man vill förstås undvika så långt det går att behöva trimma rätt för mycket via radions inställningar.
Det testet du gör är ganska känsligt (tycker jag) hur man ligger på vingarna strax innan man påbörjar upptagningen, rättvänt eller inverterat ut. Att du ligger absolut horisontellt innan och att det är absolut vindstilla. Kolla att höjdroderservona är helt glappfria inkl. linkaget, minsta "glapp" där kan spela en del spratt. Kolla även att utslagen är exakt lika uppåt på bägge höjdrodren (exakt på tiondels grad när) och samma neråt. Jag använder en digital "platta" jag fäster på höjdrodret för att kolla sånt. Xicoy "Balance and Weight meter" som även innehåller vinkelmätningsfunktion. Finns enklare "analoga" saker som t.ex. Miracle Throw meter (aluminium) som jag läst skall funka bra.
Hoppas du får ordning på din modell. Jag har en Wind S 50E jag också som jag haft sen 2011 (flyger mest på vintern med den, med Du-Bro skidor på den), den beter sig hyfsat i luften, har inte det knaset du har med din modell.
/Bo

Senast redigerat av bem (2020-06-05 17:23:01)

Offline

 

#3 2020-06-06 18:18:26

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Trimningsproblem

Hej!

Jag är ingen expert men jag kan erbjuda två teorier som delvis hör ihop.

Det kan vara så att fenan är för låg. När du drar höjd "skyms" luften till fen i större utsträckning än när du drar dyk och buntar.

Nästa teori är att propellern är för stor i förhållande till fenan. Luften blir störd av propellerströmmen som i sin tur gör att modellen hamnar snett när du drar höjd.

Förslag på lösningar.
Testa en mindre propeller 
Bygg högre fena
Sätt på fenor vingarna ungefär som på J-29 tunnan.

Teorin bygger på att modellen hamnar snett när du drar höjd, ena vingen ligger framför den andra och får därmed större lyftkraft.

En teori.

MVH
Edvard

Offline

 

#4 2020-06-06 20:00:50

OlleG
Medlem
Registrerad: 2012-11-03
Inlägg: 11

Re: Trimningsproblem

Tack för svar. Får mäta noggrant om modellen är sned på något sätt och i övrigt något som inte sitter riktigt fast.

Testet gör jag med motorn med av. Men det blir samma fenomen med lite eller medelmycket gas.

Återkommer om jag kommer på något.

Tack igen
OlleG

Offline

 

Sidfot