Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Utverdera din flygning digitalt i datorn via flightcoach

#1 2021-02-19 10:46:14

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Utverdera din flygning digitalt i datorn via flightcoach

En F3A flygare i england har tagit fram ett hjälpmedel för att kunna utvärdera sin flygning i datorn.
Programmet är gratis och webbaserat och man använder sig av en flight controller för drönare som loggar flygning via gps samt tröghetsnavigering. Datan tas ut via ett sd kort och matas in i datorn och i flight coach.

https://www.flightcoach.org/

På hemsidan finns en demofil man kan anvnda sig av för att testa programmet

Youtubefilm som beskriver systemet.
https://www.youtube.com/watch?v=3NMehdG … =emb_title

Har själv beställt en flightcontroller så jag hoppas kunna återkomma med ett test om en månad eller två. smile


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#2 2021-07-04 10:26:43

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Utverdera din flygning digitalt i datorn via flightcoach

Nu har jag testat och fått systemet och fungera.

Systemet i sig väger 41g och jag har valt att montera det på vingröret med hjälp av en liten 3d printad plattform för att få det så nära CG som möjligt. Har tejpat fast det hela för att enkelt kunna ta bort det om vill.
Har set andra som har monerat det på en bit balsa som kläms fast på accarna.

Systemet fungerar riktigt bra och man kan välja om man vill se hela flygningen eller varje manöver för sig. Finns lite olika förinställda vy lägen men man kan navigera fritt i välrden med å se från vilken vinkel man vill.

Vad är kostanden då? Den flight controller jag använder en Racerstar F-405 kostar ca 450:- samt gps/kompass enhet ca 250:- har inte hittat någon setup som varken verkar bli billigare eller lättare.


Bifogade bilder


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#3 2021-07-05 11:00:53

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 323

Re: Utverdera din flygning digitalt i datorn via flightcoach

Hej!

Jätteintressant! Berätta gärna mer! Skulle vi kunna ha tävlingar på olika platser med systemet som domare? Kanske tekniskt svårt? Beräkna avvikelse från idealspår?

Edvard

Offline

 

#4 2021-07-05 19:19:46

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Utverdera din flygning digitalt i datorn via flightcoach

Ja helt klart går det att ha skojtävlingar på avstånd.

Efter att man laddat in sin flygning i datorn så går det att trycka på save flight. Å då är det bara att skicka filen till en eller flera domare som får sätta poäng utifrån vad man ser.

Och gör man det mest rättvist så kör man en bedömning utifrån Judge view. DÅ blir det så likt verkligheten det går och vissa trix man kan ha i verkligheten för att lura domarna kan man även göra i flightcoach.


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Utverdera din flygning digitalt i datorn via flightcoach

Sidfot