Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2022-03-25 09:20:00

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Pilotbedömning

Hej.

På Tinget i höstas sade jag att jag kommer lägga en motion till kommande Ting gällande pilot bedömning.

Jag har gjort ett förslag på upplägg som jag presenterar nedan och vill nu gärna ha in synpunkter på. Tänkte att ev skulle vi kunna testa konceptet redan i sommar på någon träff/Träningshelg. Innan vi demokratiskt bestämt vad vi tycker om detta på ett ting anser jag dock inte att vi kan använda det som UT tävlings underlag, utan just som en fingervisning för hur man ligger till.

Systemet har naturligtvis vissa brister som tex att kvalar man in till B gruppen kan man inte vinna tävlingen men jag ser inte hur vi kan komma runt just den biten. Å andra sidan finns ju detta dilemma i fler sporter. Kvalar man inte in blir det problem.

Förslag

Pilot bedömning. Test på upplägg

Förutsättningar.
Min 4 piloter.
Alla som flyger dömer.
Poängräkning sker utan normalisering. (Kommer inte att fungera bra annars med så här få deltagare.)

Tävlingens Kval.
Startfältet lottas som vanligt. Sedan delas startfältet i mitten utifrån lottningen. Skulle det vara ojämnt antal piloter låter man den första gruppen vara en pilot mer än den andra gruppen.

Nu har vi fått 2 grupper som skall flyga kval
Här lottar vi startordningen igen inom dessa grupper och flyger sedan 2 omgångar kval varav den sämsta omgången stryks.
Utifrån kvalresultatet går halva pilotskaran till grupp A och andra halvan till Grupp B. Skulle pilotantalet vara ojämnt skall grupp A göras störst.

Efter kvalet har vi fått en A och B grupp.
Här behöver startordningen lottas igen.
Tävlingen består av 3 omgångar varav den sämsta stryks. Normalisering används inte.

Om någon protest skulle dyka upp får hela pilotskaran vara jury

Offline

 

Sidfot