Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2006-12-20 19:44:09

HåkanD
Medlem
Registrerad: 2006-11-24
Inlägg: 17

Servon till F3A 2x2

Hej!

Jag har läst i detta forum vilka servon ni har i era F3A plan (kanongrejor vad jag förstår) och undrar om jag helt är ute och flyger bland träden om jag sätter in Hitec 625 MG (standardservon). Är det så att jag bara blir besviken eller rentav att de inte duger. Skälet till varför jag frågar är att jag har sådana liggande och tänkte sätta in dem i en begagnad kärra.


Håkan D

Offline

 

#2 2006-12-20 22:20:28

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Servon till F3A 2x2

625 är inte standardservon. det är lite "bättre" servon, iaf för ett par år sedan.

625 är ett helt ok servo som drar 5,5kg på 4,8v och 6,8kg på 6v.

Dessa servon kommer att fungera bra tror jag, kanske blir i klenaste laget om du har 4,8v men kör du på 6v är jag övertygad om att det kommer fungera.


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#3 2006-12-20 22:38:06

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Servon till F3A 2x2

Jag flög förra säsongen med Hitec 77BB på skev och två till höjden. Jag hade ett bättre JR DS 8401 på sidan. Hitec 77BB är vanliga servon och det funkade. Det är möjligt att kärran hade varit lite mer exakt med bättre servon, men de satt i kärran när jag köpte den begagnad. Jag var inte van vid fullstora F3A plan, så jag var överförtjust i flygegenskaperna. Jag hade stoppat i Hitec 625 MG ifall jag hade dem liggande till skev och dubbla till höjden. Se till att det inte är glapp i dem så funkar de fint. Till sida så rekommenderar man runt 10 kilo i dragkraft, så de är lite försmå där. Om man skulle tycka att det inte är bra så kan man ju alltid byta.

Detta är en liten prylgalen sport. Att duktigaste flygare köper det bästa det förstår jag. I toppen så är alla så duktiga så fina servon är motiverat för att kunna vara med och kampas. Men på den nivån som jag flyger på (långt ner i resultatlistorna i Nordic) så är min erfarenhet är att det viktigaste är att ha en väl balanserad kärra och att den inte krånglar så man kan träna istället för att meka när sommaren är här.


I mitt fall så är standard servon mer exakta är han som håller i spakarna. På första tävlingen som jag var med i så kunde jag se när mina händer skakade av nervositet när jag flög. Skulle ett servo skaka lika mycket innan start så hade det varit flygförbud.

Senast redigerat av Kristian (2006-12-20 22:48:50)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#4 2006-12-21 15:44:54

HåkanD
Medlem
Registrerad: 2006-11-24
Inlägg: 17

Re: Servon till F3A 2x2

Hej!

Tackar för era svar! Med ledning av vad ni skriver så räcker mina servon gott och väl till mig, servona är i stort sett nya. Till sidoroder så kanske man skall investera och lägga till de kronorna i ett kraftfullt digitalt servo så att man har för framtiden. När det gäller mottagare så har jag en Hitec PCM och den borde också vara helt OK. Det är bra med detta forum att man även kan få svar på vilken utrustning som kan duga även om det naturligtvis är oerhört intressant att ta del av information om nya avancerade rC-grejor. Jag tror emellertid att många kan tveka och börjar räkna pengar och blir det för stora summor kanske det leder till att man inte ens tänker tanken på att prova F3A.


Håkan D

Offline

 

Sidfot