Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Titta vad konstigt det blev:

#1 2006-06-16 19:52:17

Acke
Medlem
Registrerad: 2006-06-16
Inlägg: 37

Titta vad konstigt det blev:

Så var då min fina nya Tojeiro pulver:cry:gratergrater
Var iväg och hedrade Kungsbackacupen med min närvaro i onsdags. Jag misstänker att mina glada konkurrenter tyckte att jag flög så oklanderligt att något måste göras för att hejda min framfart. Därför lyckades man med konststycket att slå på en sändare med MIN FREKVENS när jag flög! Följden blev att allt låste sig helt, och kärran ramlade ner... Ni som varit i Kba vet att vassen som växer runt fältet är runt 2-3m hög, varför vi först trodde att planet kanske klarat sig någorlunda helt. Nu var det tyvärr så att den låg liiite bortanför vassen, och hade träffat ett berg! Det som är grinigast i det sammanhanget är att min flång nya YS 160 också blev skrotad i smällen, vilket man ser på Kristian Olssons, fina men tyvärr något högkomprimerade bilder som jag lånar litegrann till det här inlägget. Nu får vi se vad försäkringsbolaget säger om allt det här. Tror iaf att ersättningen nog säkert dröjer till hösten, det är ju semestertider nu. Tävlingen på AKMG 1-2 juli känns rätt körd i vilket fall. Jag och den skyldige är trots allt forfarande kompisar, det är ju endå bara prylar som gått åt pipan. Ryktet gör gällande att han av någon outgrundlig anledning målar oranga klädnypor just nu...


Bifogade bilder

Senast redigerat av Acke (2006-06-16 20:49:42)

Offline

 

#2 2006-06-16 23:56:03

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Titta vad konstigt det blev:

Det var inte din dag i onsdags. Det är knappast möjligt att ha mer otur än vad du hade. Om den hade hamnat tio meter närmare så hade den bromsatts upp fint i vassen. Men nu låg den på en sten. Jag vet hur du känner dig efter att kristallen hoppade ur min mottagare på min Titan. Det tar ett tag att komma över en sådan smäll. Hoppas att du får tillbaka det mesta utav pengarna från försäkringsbolaget. Jobbet återstår ju dock att sätta ihop allt och inte minst att trimma in det. Det är riktigt surt att vara med om detta mitt i säsongen.

Senast redigerat av Kristian (2006-06-17 04:55:43)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#3 2006-06-18 11:36:06

Richard
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-05-02
Inlägg: 21
Webbsida

Re: Titta vad konstigt det blev:

Trots den tråkiga olyckan tycker jag att det var en riktigt trevlig kväll.
Stort tack till arangören som hade ordnat ett härligt väder :-)

Hälsningar
Richard

Offline

 

#4 2006-06-21 14:26:42

Richard
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-05-02
Inlägg: 21
Webbsida

Re: Titta vad konstigt det blev:

Tog du några andra lite trevligare bilder Kristian?

//Richard

Offline

 

#5 2006-06-21 17:04:42

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Titta vad konstigt det blev:

Tyvärr så efter att Acke smällde så tänkte jag mest på det. Så det blev inte så många bilder som jag hade tänkt mig. Kommer du med Fashion till tävlingen på AKMG 1-2 juni? Det hade varit roligt att se den.

Jag får återigen gratulera till en vinst. Du sopar ju banan med dem.smile

Senast redigerat av Kristian (2006-06-21 17:05:38)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#6 2006-06-21 17:59:53

Richard
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-05-02
Inlägg: 21
Webbsida

Re: Titta vad konstigt det blev:

Ja det kan se så ut, men jag tyckte det såg jämnt ut i flygningen.
Det var lurigt med 3 nya manövrar som man inte hade tränat på.

Tänkte att jag skulle börja flyga med fashionen på alvar i helgen.
Tävlingen på AKMG krockar tyvärr med andra aktiveteter på söndagen.

Hälsningar
Richard

Offline

 

#7 2007-01-09 22:32:31

Acke
Medlem
Registrerad: 2006-06-16
Inlägg: 37

Re: Titta vad konstigt det blev:

Tojeiro 1, Återkomsten!!!!! shocked
En anledning att jag inte var med i Uddevalla och okynnestränade, var att jag nu fått tummen ut & börjat laga min första Tojje, som ju tog slut i början på sommaren...
Att det blev så, var att jag har en webra 120r liggandes, och jag vill ha en träningsmodell som går att slita på i dåligt väder å sumpiga fält med liknande flygegenskaper som min ordinarie kärra. Har moddat för piptunnel, något som ju originalet saknar. På en av bilderna syns hur jag löst bekymret med byggsatsens för korta landställ. Skall nu försöka rikta upp vingrör o styrpinnar så det blir rakt åt alla håll, har beställt ny kåpa & huv av Bernt. Vingarna var fö i det närmaste helt oskadade efter smällen, får nog bända i dem rejält innan första flygn...
Vikten har nästan inte ökat alls efter rep, balsa väger mindre än lättplyfa...
Har inte bestämt mig när det gäller motorupphängning, tycker ni jag skall ha gummidämpat, eller kan man skruva det stumt? Efterssom en 120 motor är i minsta laget för denna kärra, vill jag ha ut mesta möjliga varv ur den. Samtidigt vill jag inte ha sönderskakad radioutrustning...


Bifogade bilder

Offline

 

#8 2007-01-09 22:41:08

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Titta vad konstigt det blev:

Tjusigt!

Röstar helt klart på gummidupphängd. Har precis konv en "40-kärra" från stumt till gummi. Har man en gång vant sig vid gummidämpade motorer blir man tokig av att höra det där skärande ljudet från skallrande och resonanser i modeller med stumma motorfästen.

Offline

 

#9 2007-01-10 22:39:42

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Titta vad konstigt det blev:

Det ser snyggt ut det där. Det blir säkert minst lika bra som originalet. Glöm inte att kolla rören inne i vingarna. Jag har för mig att jag lyssnade efter löst ljud från dem efter krashen. Om jag inte mins fel så hörde jag att det prasslade lite från dem när man belastade dem. Det tyder på att rören inne i vingarna var något lösa. Men det är bara att sprätta upp och limma. Ett snitt på varje sida om röret och lite lim så är det snart ornat. Jag var tvungen att göra detta på min Giles efter en misslyckad landning i början av förra säsongen. Det höll för kvick roll och ett antal hundra flygningar.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Titta vad konstigt det blev:

Sidfot