Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » T canalizern är ute..

#1 2007-01-25 07:07:06

Roger
Administratör
Från: Boliden
Registrerad: 2006-03-21
Inlägg: 107
Webbsida

T canalizern är ute..

Hejsan!
Nu är nog T-canalizern ute, nu ska det vara rörliga roder på sidan av kroppen tydligen smile
http://patricklemonnier.hautetfort.com/

mvh Roger


Bifogade bilder

Senast redigerat av Roger (2007-01-25 07:08:11)

Offline

 

#2 2007-01-27 22:45:32

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: T canalizern är ute..

Annorlunda med roder på kroppen.

Men för oss som inte kan det utrikiska språket som på hemsidan vad har dessa roder för nytta?

Mer än att de förmodligen förbättrar flygegenskaperna smile

Senast redigerat av Krille (2007-01-27 22:48:28)


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#3 2007-01-30 21:07:19

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: T canalizern är ute..

Ja det finns det nog många som undrar. Finns det inte någon som kan språket och kan läsa om de nämner vad dess tänkta funktion är?

Jag skall var kaxig och spekulera lite.

1. De vill göra en ny variant på CPLRs ryggvinge, men har totalt missuppfattat funktionen.

2. Vingen är tänkt som ett slags trimplan för att ”trimma” strömningen runt kroppen i knivegg, för att således ta bort eventuell koppling mot huven eller ställen. Att använda servon för detta känns dock som lite overkill.

3. Det hela är en PR kupp. Gör något galet och publicera på nätet för att ge sken av att man har kommit på något revolutionerande samt att skapa diskussioner om vad det egentligen är.

4. Herr P.L. har ingen aning vad han håller på med men är desperat för att hitta på något nytt.

5. Herr P.L har efter noggranna vindtunnelstudier och CFD analyser kommit fram till att dessa vingar förbättrar strömningen kring vingroten under en kvickroll  (med rätt timat utslag såklart)

Ärligt talat så har jag inte en aning. Det enda jag kan tänka mig ha en praktisk funktion är nr 2 ovan. Jag gissar dock på att nr 1 och 3 är mer troliga. Nummer 4 är väl redan bekräftad (med tanke på hur pl prod skötts tidigare).

Fler spekulationer önskas. Att de valt ett servo på varje roder indikerar ju att de på något sätt skulle användas differentiellt. Troligaste förklaringen att nog att de försöker motverka vridmomentet från den stora elproppen. Jag har dock aldrig hört att vridmomentet skulle vara något problem på elkärrorna.

Min gissning är att vingarna inte kommer sitta på produktionsexemplaren

/David

Offline

 

#4 2007-01-30 22:45:38

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: T canalizern är ute..

David skrev:

Ja det finns det nog många som undrar. Finns det inte någon som kan språket och kan läsa om de nämner vad dess tänkta funktion är?

/David

Använd den här länken http://babelfish.altavista.com/ Skriv in http://patricklemonnier.hautetfort.com/ på Översätt en webbsida. Sedan är det bara att välja vilket språk du vill läsa det på. Tyvärr så finns inte svenska. Tur är väll det, då hade man ju inte kunnat engelska lika bra idag.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#5 2007-02-05 00:26:04

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: T canalizern är ute..

Jag vet inte om jag blev så mycket klokare efter babelfish hmm. Jag förstår dock från översättningen som om de mixar canarderna både till skev och höjdfunktionen… vilket (med tanke på vingarnas placering) verkar helt meningslöst om man frågar mig. Jag gissar därmed på att huvudfunktionen är en kombination av 3 och 4 ovan lol lol

Jag måste dock säga att modellen ser rätt bra ut utan dessa vingar. Ett enormt lyft jämfört med deras gamla Onyx (acklad)

/David

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » T canalizern är ute..

Sidfot