Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2007-01-08 10:38:37

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

OS 140 RX frågor

Då har mina beställda prylar börjat ramla in. Har nu en alldeles ny å fin 140rx med tillhörande pipa hemma. Hadde väll täntk provstarta den till helgen om det inte blir jättekallt.

Men nu till lite frågor.

1: Skall man anväda den långa (flacka) nålen eller den korta. Antar att den flacka ger finare brännsle reglering än den korta men vilken upplever ni som mest lämplig att använda eller är det ingen större skillnad?

2: Sen är utblåset på motorn rätt kantigt medans hålet i manifoldern är av mer rund karaktär. Antar det kommer bli elaka vivlar där så min fråga är ska man fila manifoldern till samma form som utblåset så att man får en konad manifolder eller ska man låta det vara som det är?

3: Har läst att bakre lagret är dåligt/skräp orginal och går sönder fort. Tänkte jag skulle köra in motorn först innan jag byter lager, men hur vet/känner man när lagret är dåligt igentligen? Vill ju inte förstöra motorn.

4: Propeller, vilken kör ni med? Har läst att den kan svälja en hel del olika proppar. läste en recension på OS hemsida. Tänkte köra in med en 16x10 då det stog att man skulle köra in motorn med en mindre propp så man inte belastar den så hårt.

http://www.rcuniverse.se/album_pic.php?pic_id=99&sid=6af7bddbc42d11d8c30e5c96647a31c3


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#2 2007-01-08 13:36:03

Beachen
Medlem
Registrerad: 2006-05-31
Inlägg: 18

Re: OS 140 RX frågor

Hej Krille. Vi brukar använda 17x12,Sedan när det gäller det bakre lagret så hörs det ganska väl,det brukar ta så där en 10 flygningar sedan är det dax att byta,så jag rekomenderar att byta det rätt omgående, vissa byter direkt så slipper du problem,är det så att du vill ha nummret på lagret kan du sätta in en blänkare här,i Göteborg köper vi dom på en firma som heter Momentum. Mvh.Beachen.

Offline

 

#3 2007-01-08 17:30:26

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: OS 140 RX frågor

Hej Krille, har filat upp min manifollder till samma form som utblåset på motorn.
Dett gör mellan 100 till 200 varv på toppvarvet och enligt min uppfattning har detta inga negativa effekter. Har testat båda bränslenålar och inset att det finns ingen andledning att köra med den spetsiga då den trubiga känns mer lagom när man skruvar. Kan säga att min OS140RX har fungerat felfritt förutom bakre lagret som är bytt.
Har lärt mig av mina mistag, Mistag nr 1, Kört med en OS orginal filltklunk, villken var för tät så motorn gick dårligt från och till. Detta fel tog ett tag att lista ut. Använder nu ett vanligt fillter och en vanlig klunk.
Mistag nr 2, kört motorn med mindre än 10% nitro, Då var den omjlig att ställa in.

Kör min jättetunga ONYX med 17.12 APC propeller, Har haft 18.10 APC men modellen blev så seg i motvinden då.

MVH Johan Brorsson

Senast redigerat av Johan Brorsson (2007-01-08 17:31:37)

Offline

 

#4 2007-01-08 22:30:08

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: OS 140 RX frågor

Beachen ge mig gärna nummret på lagret så skall jag ta å beställa ett så jag ev har det till helgen.

Hur tar man lättast ur lagret? Att tömma motorn på dess innehåll klarar jag men sen.
Har hört att man ska stoppa motorn i ugnen på 175grader i 10-15min har jag för mig. Sedan slå motorn lite lätt mot en skärbräda så ska lagret rammla ut säger dom.

När man sedan skall ha in det igen så gör man omvänd ordning men lägger lagret i frysen en timme först.


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#5 2007-01-09 07:27:22

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: OS 140 RX frågor

Hej!
När det gäller att värma ur lagret skulle jag inte gå högre i temperatur än 150 grader. Risken är att vevhuset  deformeras. Den temperaturen räcker dessutom till.

Anders J.
Linköping

Offline

 

#6 2007-01-09 10:20:47

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: OS 140 RX frågor

Min OS 140 RX fungerar med 5% nitro. 

Edvard

Offline

 

#7 2007-01-09 14:01:19

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: OS 140 RX frågor

Hej Edvard!
Den skulle fungera bra med 10% nitro!
Vänliga hälsningar!
Anders J

Offline

 

#8 2007-01-09 18:21:59

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: OS 140 RX frågor

Hej Krille
Ola Fremming har en beskrivning av lagerbyte på 140rx sin hemsida; http://home.online.no/~ofremmi/HowTo/Be … Change.htm
På Olas sida finns också lite om vilken setup han använt på sin 140RX. Jag har följt det mesta av Olas råd (shimsad topp, 15% nitro, ngt längre piplängd) vilket fungerar utmärkt. I ärlighetens namn märker jag dock ingen direkt skillnad jämfört med den setup Johan Brorsson eller Stefan Olsson använder. Motorn är relativt okritisk och lätt att få att fungera väl.
mvh Alf

Offline

 

#9 2007-01-09 18:23:45

Beachen
Medlem
Registrerad: 2006-05-31
Inlägg: 18

Re: OS 140 RX frågor

Hej Krille, Här är nummret SKF  61904-2RS1 sedan fanns det ett annat som var
(336B) men det tror jag ej att du behöver men det kan vara bra att ha om dom frågar
Lycka till med din 140a.Mvh.Beachen.

Offline

 

#10 2007-01-11 10:27:17

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: OS 140 RX frågor

Hej Anders!

Den skulle säkert fungera bra med 10%, men eftersom jag ändå är en snål introvert bakåtsträvare utan självkännedom/självinsikt så spelar 5% hit eller dit ingen roll för mina placeringar.

Om du skall vinna NM i F3A i år så kan du låna hela min OS 140, inte bara pump och förgasare. Du använde säkert mina nålinställningar utan justering under Hösttävlingen fast du inte vill erkänna det. Det var därför du vann Hösttävlingen. Erkänn!!!!

Edvard

Edvard

Offline

 

#11 2007-02-22 20:14:46

Inge
Medlem
Registrerad: 2007-02-21
Inlägg: 8

Re: OS 140 RX frågor

Hmmm .. bakre lager på 140RX .... vet nog bara av ca 6st norrlands motorer .. har aldrig hört om problemet ens, men det kanske beror på att inte flygs mer än 10 starter/år  eller så har vi råd med bränsle och inte kör dom snålt. Alternativt vi kanske inte lyssnar så noga heller, jag har haft 2 st RX ..  fina krångelfria motorer, som gjorde massor med starter utan någon som helst service.

Offline

 

Sidfot