Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2007-02-22 21:44:42

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

Lite frågor...

Hejsan alla!
Jag hoppas att ni skulle kunna hjälpa mig med ett par frågor.

För det första. För- och nackdelar med NiMh-ackar jämfört med NiCad?

Fördelar med NiMh, som jag har förstått det
* Vikten
* Priset
* Tillgänglighet (vad jag förstår så fasas väl NiCad ut nu?)


Nackdelar med NiMh
* Tappar man en cell kortsluts hela packen (eller är det en myt)
* Svårare att ladda fullt/underhållsladda vintertid

Kan ni hjälpa mig att reda ut dessa påståenden?

För det andra skulle jag vilja att de flygare (jag känner egentligen bara till Anders J och Ola F) som använt sig av AeroSynth 3 att skriva lite om hur de tycker att oljan har fungerat.

Korrosionsproblematik? Skillnad i effekt?


Tack så mycket på förhand.

/ Johan Broström, Norsjö

Offline

 

#2 2007-02-23 14:02:02

Ola Fremming
Gäst

Re: Lite frågor...

Hei
NiCd er betydelig mere robust enn NiMh, tåler tøffere lading og virker å ha lengre levetid (antall cycler).
At hele pakken kortslutter om en celle dør virker ikke sannsynelig.  NiCd dør ved at cellene kortslutter internt slik at om du har 4 celler så ender men i praksis med 3 (det er derfor jeg bruker 5 celler :-)).  Hvordan NiMh celler dør vet jeg ikke, om de kortslutter som NiCd burde det være trygt, om de dør med brudd (motsatt av kortslutning) vil spenningen tilført radioen bli null og flyet faller ned.
NiMh har relativt stor selvutlading, så du kan ikke lade i dag og fly om noen uker som om du ladet dagen før.  Ved feil ifm lading vet jeg om flere som har opplevd brann/eksplosjon med NiMh !
I min ene MC24 har jeg hatt 3000mAh NiMh, etter noen uker uten bruk på vinteren er det ingen spenning igjen (Ikke tegn til aktivitet i displayet når den skrus på).  Har sett meg lei på at mesteparten av kapasiteten forsvinner i selvutlading (en radio benyttes typisk maksimalt 5% av tiden, 95% eller mere er den lagret) og har byttet til LiIon.  Har satt inn 3s2p Konion 1100 celler og har like lang driftstid som med 3000 NiMh.
Min påstand er at NiMh stort sett er søppel som kun har fått et marked fordi Cadmium er særdeles giftig.
Har fløyet med AS3 siste sensong og relativt til AS2 har jeg ikke observert noen endring ifm rustbesyttelse.  Tror kanskje at jeg fikk en liten effektøkning (ikke signifikant).
mvh
Ola

 

#3 2007-02-23 19:01:37

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Lite frågor...

Jag har haft en NiMH cell som gick sönder i en drivacke i elplan. Den kortslöt inte hela batteripaketet. Men bara för att de inte gjorde det den gången så innebär det inte att det inte kan kortsluta batteripaketet.

Tänk på vilket märke du väjer också. På AKMG har vi väldigt dåliga erfarenheter utav Ripmax batterier. Celler som lägger av och kall-lödningar utav batterisladden.

Våra servon drar ganska många amper vid max belastning. Ett höjdservo eller sida på drygt 10 kilo drar ca 2,5 A vid max belastning. Kontrollera att batteriet klarar att släppa så mycket ström. Annars så har man köpt starkare servon än vad batteriet klarar av. Pengar i sjön med andra ord och det är antagligen inte det bästa för batteriet heller.

Jag har fått hem en Power box för LiPo eller 5 celler NiMH/NiCa. http://shop.lindinger.at/product_info.p … s_id=57734. Jag såg några använda den förra säsongen och det såg smidigt ut.

Jag skall prova den med två batteripaket 7,4 V Lithium-Mangan 1600 mAh från Sony. De väger 88 gram/st. Det är runda celler som ser ut som vanliga batterier fast ganska stora.

Ursäkta att jag avvek lite från ämnet i skrivandet stund. Det är många frågor om batterier och vi är ju livrädda för att det skall sluta att fungera när vi är uppe i luften.

Senast redigerat av Kristian (2007-02-23 19:09:31)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#4 2007-02-24 10:53:09

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Lite frågor...

Hej, Vill bara berätta om en gång jag hadde tur. Flög en liten 40 modell på en frusen sjö för några år sedan, hadde en nästan ny 4.8 volt NiMH ack. Kollade späningen före start, acken var full och jag startade, effter att jag landat och tankat kollade jag späningen igen den var då ca 3,5 volt! (En kortsluten cell.) Effter detta kollar jag alltid späningen mellan varje flygning. Detta är den enda batteriinsidenten jag varit med om. Tror att väljer man en Sanjo ack med tillräcklig kapasitet och inte har något snabbladdningsbehov kan man köra NiMH.

Johan Brorsson

Offline

 

#5 2007-02-24 12:43:16

Inge
Medlem
Registrerad: 2007-02-21
Inlägg: 8

Re: Lite frågor...

Rykten som gjorde sig gällande NiMh när dom kom var att dom inte kortslöt cellen utan brötkontacketn i accen och vips så blev det en friflygare! dom tålde inte kyla speciellt bra, kristalliserade sig tydligen.
Men som sagt .... det var rykten jag hörde när dom kom på markanden, inte egna erfarenheter ... jag har varit konservativ i alla år och kommer så att vara till det inte går längre.

Offline

 

#6 2007-02-25 09:49:25

Acke
Medlem
Registrerad: 2006-06-16
Inlägg: 37

Re: Lite frågor...

Den powerboxen som Kristian beskriver är riktigt bra, jag har också använt den i min kärra. Då får du ju 2 batterisäkerhet, och den stöder Lipo. Fördelen är att de ju går att snabbladda, och tål rejäla strömuttag. En annan billigare lösning som jag tänker prova i träningskärran, är 2st 6v NiMh accar i AAA storlek. De håller ju ganska bra kapacitet numera, så det räcker ju till för analoga servon. Annars får man nog gå upp till AA. Med dubbla strömbrytare, voltspy på varje packe samt varsin Schottkydiod på kablarna till mottagaren, borde ju det också klara jobbet tycker man. Fördelen med Schottkydioder är att de inte tar ner spänningen lika mycket som en vanlig diod. Dessutom kan ju en acc paja utan att man kör strömtorsk. Finns på ELFA...

Offline

 

#7 2007-02-25 11:20:10

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Lite frågor...

Enligt batterileverantörer så skall moderna NiMh laddas och behandlas på samma sätt som NiCd batterier. Detta är också min erfarenhet. De har även en strömtålighet som är i klass med NiCd. Som exempel så har ju F5B flygarna helt gått över till NiMh.

Sen finns det väl fortfarande NiMh av både bra och dålig kvalite, där de dåliga har kvar en del av NiMhs oönskade egenskaper.

Jag har som mottagarack använt både Sanyos och GPs Nimh celler i AA storlek och de håller bra kapacitet och strömtålighet. Jag laddar dem, som rekommenderat, enbart med snabbladdning (1,5-2A). Fungerar utmärkt. Jag vet inte hur självurladdning och kapacitet/strömtålighet vid låga temperaturer är i jämförelse med NiCd. Självurladdning ser jag inte som något problem då jag alltid laddar innan jag skall flyga. Hur de fungerar i låga temperaturer är dock mer intressant att veta. Jag har inte provat. Vad använder ni vinterflygare i Uddevalla?

Jag håller med om att de gamla 3000 ackar graupner brukade använda i sina mc24 är usla.  De har dock bytt ut dem mot nyare och bättre med större kapacitet (tror de är 4200 numera)

Offline

 

#8 2007-02-26 10:15:31

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Lite frågor...

Hej Johan Broström
Jag har kört med Sanyo AA NiMh 2500mah i min Shark och det har funkat bra.
Dock har kapaciteten sjunkit gradvis efter 2 års användande.
Jag har dock ej snabb laddat som David nämner och det kanske är att rekomendera.
Har kört en säsong med LiIon och det har funkat bra men det är känsligare med
laddning och en regulator krävs.
Tror nog att det funkar bra om man köper NiMh celler av något känt märke samt
är medveten om att självurladdningen är högre än NiCad celler.
/ Anders F

Offline

 

#9 2007-02-27 22:07:49

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: Lite frågor...

Hej

Flera av oss på västkusten använder Duralites LI-ion batterier. Li-ion ska vara mer motståndskraftiga mot vibrationer än Li-po. Jag använder deras redundanta 1900mAh 7,4V paket med 5,6V regulator och fail-safe switch i min Alliance och det blir samma i Zeque. Redundansen är att det är två st 7,4V paket som är parallellkopplade med en elektronikenhet som ska koppla bort ett batteri om det blir ngt fel på det. Fördelen är att det känns stabilt och att det är en lätt lösning (ca 150 g totalt), nackdelen att det blir rätt dyrt (120$ + frakt, moms/tull). Det går inte heller att snabbladda.

Jag var lite tveksam till hur det skulle fungera i kyla, men vid 2-3 grader plus (som vi hade senast) märkte jag ingen skillnad.

mvh Alf

Offline

 

#10 2007-02-27 22:15:49

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Lite frågor...

Intressant. Jag kör själv med Li-Ion i min Genesis men jag har räknat med att de precis som Lipo fungerar uselt i kyla. Blir nog till att lägga ut dem på balkongen någon dag för att göra lite tester.

/David

Offline

 

Sidfot