Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2007-02-27 22:29:43

still
Medlem
Registrerad: 2006-11-12
Inlägg: 3

Going electric

Hej i kylan

Nu är frågan ska man överge metanolen och använda elektroner istället.
"Snickrar" på min Infinity90 och funderar om man ska ta min oanvända/ostartade YS90AC eller om man ska sälja den med manifolder+pipa och köpa elmotor?

Får man något för en ostartad YS90AC med pipa etc? Eller ska man spara den till något annat? El drift lockar helt klart. Man slipper ju allt detta slabbande med metanol/olja. Visst man kan flyga/tanka/flyga/tanka osv. Ska man ha samma flyg-schema med el så behöver man ju ett antal LiPo paket och det kostar ju. I alla fall om man ska driva en 90 maskin. Och hur är det med flyga i kyla? Visst är LiPo celler ganska kinkiga med detta eller?

Så vad tycker ni?

/Håkan med elektriska tankar hmm

Offline

 

#2 2007-02-27 23:12:13

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Going electric

Har du en motor så är det helt klart enklast att stoppa i den.

Jag flyger med el i 40 storlek på vintern. Andledningen är att vi har ett uppvärmt klubbhus och med el är det OK att stå inne och meka. Då behöver jag bara vara ute under själva flygningen, klar fördel när det är minusgrader.

Lipo ackar mår inte bra av minusgrader. Små batterier som kostar några hundringar kan man misshandla och köpa nya i förtid. När priset är några tusen så börjar man sköta dem så man slipper att köpa nya allt för ofta. Jag skulle aldrig låta mina stora LiPo batterier kylas ner till minusgrader, jag är för snål för detta.

På sommaren flyger jag med förbränningsmotor. Det blir fler flygningar eftersom det går snabbt att tanka. Ifall man skall få samma antal flygningar så bör man ha minst 3 batteripaket och dubbla laddare.

En fördel med el som man kanske inte tänker på är att det blir betydligt mindre mekande. Motorn bara går och går och inga vibrationer och olja som bryter ner modellen.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#3 2007-02-28 07:44:43

still
Medlem
Registrerad: 2006-11-12
Inlägg: 3

Re: Going electric

Jag har liksom tröttnat lite på denna klibbiga olja. Har aldrig gillat den faktiskt.
Och skulle det vara så att jag skulle vilja flyga/tanka X många gånger så får jag väl bygga något nytt runt min gamla YS61 2taktare.
Just nu så sitter den kvar i min gamla Saphir liknande maskin som jag använde förr i tiden. Till Anders J. Den med den blå huven, men jag var först med blått! big_smile
Man kanske skulle gå igenom den och se om det går att få den att flyga igen.

Och detta med laddare. Jag har hittat en som verkar lovande med två utgångar. Visst den ena är sämre en den andra med kommer nog att funka.

Eller så får jag flyga med min lilla 40 maskin. Den vinglar dock lite mycket i vinden. Men jag hade ändå inte tänkt flyga i FAI igen. Till och med Nordic känns så mycket jobbigare än förr. Vi får se vad det blir.....

Det där med kyla är intressant. För hur mycket kylning behöver hela elpaketen då? Dom vill inte ha minus men dom får inte heller bli för varma. Utsläpps hål ska väl vara större än in hål. Om man nu har bellypan hur sjutton ska man göra då? Hål bakom?

Någon som har några bra bilder?

/Håkan

Offline

 

#4 2007-02-28 08:57:40

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Going electric

Du kanske kan få max 75% av nypriset på den motorn. Det är iaf vad jag max skulle betalat för den motorn. Visst den är ostartad men det vet bara du. Ingen annan kan med garanti veta det, begagnat är alltid begagnat tyvärr.

Angående lipo ackar så tål väll dom minus grader? Jag har hört att man skall lägga dom i frysen om dom skall förvaras länge, dock ska dom ligga framme minst ett dygn och bli upptinade långsamma innan laddning.


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#5 2007-02-28 15:33:56

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Going electric

still skrev:

Det där med kyla är intressant. För hur mycket kylning behöver hela elpaketen då? Dom vill inte ha minus men dom får inte heller bli för varma. Utsläpps hål ska väl vara större än in hål. Om man nu har bellypan hur sjutton ska man göra då? Hål bakom?

Någon som har några bra bilder?

/Håkan

På 40 storlek har jag ½ dm2 utblås i kroppen bakom vingen. För att få kylning på motor, fartreglage och batteri så har jag skippat spinner och gjort ett hål framför fartreglaget i samma storlek som reglaget.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#6 2007-02-28 15:35:16

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Going electric

Krille skrev:

Angående lipo ackar så tål väll dom minus grader? Jag har hört att man skall lägga dom i frysen om dom skall förvaras länge, dock ska dom ligga framme minst ett dygn och bli upptinade långsamma innan laddning.

Det är många rön om LiPo. Det var någonstans jag läste att man inte skulle använda dem i minusgrader. Som vanligt så mins man inte exakt var.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

Sidfot