Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Spektrum för Futaba och JR sändare

#1 2007-02-27 17:16:12

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Spektrum för Futaba och JR sändare

Nu finns Spektrum för de flesta Futaba och JR sändare. Det finns två olika. En med 7 och en med 9 kanaler. Så antal kanaler räcker för F3A. Då är det bara räckvidden som man funderar på om den är tillräcklig???

Priset ligger på 300 $ för 9 kanaler, men man tycker ju att det borde falla ganska kraftigt inom snar framtid.


http://www.rcflygskola.se/Spectrum.jpg

Någon som har hört några rykten ifall det kommer finnas F3A piloter som kommer att använde sig av radio med 2,4 GHz i sommar?

Senast redigerat av Kristian (2007-02-27 22:10:30)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#2 2007-02-28 08:51:39

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Spektrum för Futaba och JR sändare

vad jag vet så är det nog bara att vänta ett år så finns det mycket 2,4GHz att välja mellan.

Futaba håller också på att utveckla dels en egen 2,4 sändare å dels utbytbara moduler för futaba sändare.

Väntar man ett år så har man mycket att välja mellan. Väntar man 2 år så har många hunnit testa å priset rasat. Det är iaf vad jag tror smile


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#3 2007-02-28 10:56:10

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

Re: Spektrum för Futaba och JR sändare

Hejsan alla...

I ärlighetens namn är jag inte så särskilt insatt i hur den nya 2,4ghz-tekniken fungerar, men jag har lite farhågor. big_smile

Så här står det på SMFF's hemsida:
"2,400 - 2,485 GHz-bandet är också öppet för radiostyrning av modellflygplan. Returlänk kan också användas. Bandspridningsteknik skall användas. Maximal effekt är 100 mWeirp. Bandet delas med ett flertal olika typer av verksamhet."

Jag tycker att det verkar väldigt otrevligt att "Bandet delas med ett flertal olika typer av verksamhet" ... Är det bara jag som reagerar på det? Hur ska man kunna veta om frekvensen verkligen är fri? Är det företag i närheten som använder bandet till någon annan verksamhet i närheten?

Jag kanske har missuppfattat det hela, och det skulle i och för sig inte vara första gången...   smile

/ Johan Broström, Norsjö

Senast redigerat av Johan Broström (2007-02-28 10:58:08)

Offline

 

#4 2007-03-01 12:10:00

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Spektrum för Futaba och JR sändare

Johan Broström skrev:

Jag tycker att det verkar väldigt otrevligt att "Bandet delas med ett flertal olika typer av verksamhet" ... Är det bara jag som reagerar på det? Hur ska man kunna veta om frekvensen verkligen är fri? Är det företag i närheten som använder bandet till någon annan verksamhet i närheten?

Jag kanske har missuppfattat det hela, och det skulle i och för sig inte vara första gången...   smile

/ Johan Broström, Norsjö

Den sänder och tar emot på tre frekvenser samtidigt. Om en utav dem är upptagen så byter den automatiskt den upptagna frekvensen till en ledig. Så i normala fall så har 3 egna frekvenser och tillfälligt så har man 2 frekvenser.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Spektrum för Futaba och JR sändare

Sidfot