Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Varför gummiupphängd motor?

#1 2007-03-13 21:03:46

HåkanD
Medlem
Registrerad: 2006-11-24
Inlägg: 17

Varför gummiupphängd motor?

Jag vill ställa en fråga till er kunniga med mycket erfarenhet av F3A. Varför skall man använda gummiupphängt motorfäste? I grunden så förstår jag tanken men det finns olika läger i denna fråga. Vissa menar (kanske inte F3A folk) att det är tveksamt då man tappar effekt och att det faktiskt uppstår svängningar framförallt vid tomgång. Jag är nyfiken på argument för och emot. Någon kan mena att alla har börjat med gummiupphängt bara för att någon storfräsare någon gång börjat med gummiupphängt. Jag själv har ingen definitiv uppfattning utan är endast nyfiken på filosofi och tankar kring detta. Just nu håller jag på att montera en Webra 160 och har valt gummiupphängning i min konstruktion dock med ambition att det skall bli åt det styva hållet. Varför jag ställer frågan är möjligen att jag som person är lagd lite åt det analytiska hållet och inte bara vill göra som alla andra men däremot kan tro på bra argument.


Håkan D

Offline

 

#2 2007-03-13 21:42:35

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Varför gummiupphängd motor?

Att hänga upp motorn i gummidämpare började man med i mitten på 80-talet. Orsaken var en strävan att minska bullret från modellerna. Den som hört en gammal F3A-modell med högvarvig 10-kubikare och fast monterad motor glömmer aldrig det ylandet. En positiv bieffekt visade sig vara längre livslängd på servon och annan elektronik.
De som började var faktiskt norrmännen. En viss Tore Paulsen var väldigt tidigt ute med mjuk motorupphängning. Som vanligt måste jag också passa på att skryta lite. Jan-Åke Nilsson och jag hade till EM 1986 varsin Joker med gummiupphängda motorer. Alla storfräsare, inklusive Wolfgang Matt, blev mycket intresserade. Wolfgang bad mig till och med visa hur jag gjort. Året därpå hade Wolfgang en ny modell, Saphir. Den var utrustad med gummiupphängning helt enligt vad han sett på min modell. Det stora intresset för tysta modeller just till VM 1987 berodde på en ny regel som gav domarna möjlighet att dela ut bonuspoäng till modeller de upplevde som tysta.
Till frågan om nyttan med gummiupphängning. Ja, man tappar effekt. På en F3A-motor rör det sig säkert om några hundra varv, vilket i praktiken inte spelar någon som helst roll. Modellerna accelererar bara lite långsammare i vertikal stigning. Vi har med andra ord all kraft vi kan önska. Naturligtvis finns det ett visst snobberi med hög effekt, precis som med allt annat inom F3A.
Vad gäller svängningar eg vibrationer på tomgång är ett hårdare fäste ingen bra ide. Det höjer egenfrekvensen och orsakar självsvängningar vid ett högre varvtal. Orsaken till att Hyde-fästen eller så kallade puckar är populära beror på att de är så mjuka att egenfrekvensen hamnar under motorns tomgångsvarv. På det sättet undviks de mest extrema svängningarna. Att köra en stor encylindrig motor fast monterad i en modell är att be om problem. På den tiden fast monterade motorer användes var modellerna väldigt kraftigt dimensionerade i nosen. Styva framdelar med stor massa användes för att minska vibrationerna. En modern modell skulle förmodligen vibrera sönder snabbt med en fast monterad motor. Ytterligare en positiv bieffekt var alltså möjligheten att bygga lättare modeller.
Det finns säkert andra uppfattningar än mina. Men som framgår av svaret har jag sett hela utvecklingen och är därmed också frälst.

Har jag glömt något? Kompletera gärna ni andra som också kan.

Anders Johansson
Linköpingseskadern

Offline

 

#3 2007-03-13 22:56:23

HåkanD
Medlem
Registrerad: 2006-11-24
Inlägg: 17

Re: Varför gummiupphängd motor?

Det är bra med detta forum!

Jag tackar och bockar för svaret! Det verkar som att jag får testa lite och se om mitt fäste är för styvt med det val jag gjort på gummiupphängning. Det känns bra att slippa missöden p.g.a. okunskap (att kärran vibrerar sönder m.m.) och få lite ordning i förvirringen. Då jag är boende i Linghem skall jag med intresse besöka er i Linköpingseskadern i sommar och se hur F3A utövas.

Som ni alla säkert redan förstått så är jag nybörjare. Dock har jag ett flygintresse sedan barnsben.


Håkan D

Offline

 

#4 2007-03-14 08:01:20

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Varför gummiupphängd motor?

Du är hjärtligt välkommen!
Anders J

Offline

 

#5 2007-03-15 19:48:37

Ola Fremming
Gäst

Re: Varför gummiupphängd motor?

Hei
Bare en lite kommentar fra Norge:cheers:
Et ideelt gummioppheng er passe mykt, og laget slik at svingesystemet ikke har en markert resonanstopp.  Opphengets funksjon består i å endre vibrasjon-energien fra motoren fra en kort puls med høy amplitude, til en lengre puls med lavere amplitude. Et tradisjonelt system med 4 gummidempere (ex 15x15mm) er i all hovedsak å anse som et fjærsystem.  Om man tester et slikt system over et stort frekvensområde vil man finne flere resonanstopper, og ved et turtall som stemmer med denne frekvensen vil en motor få store utsving.  Typisk skjer dette ved et turtall som ligger noe over tomgang.  For å unngå en slik resonanstop (høy Q-verdi) og tilhørende store svigninger ved et gitt turtall kan man gjøre to ting:
1 : Man lager et oppheng hvor resonansfrekvensen ligger utenfor det frekvensorådet som motoren genererer.  Et stivere oppheng vil øke resonanfrekvensen, men vil derved fungere dårligere når det gjelder å omforme vibrasjonsenergien.  Går man ned i svingefrekvens vil man trolig ende med et meget mykt oppheng som har klare ulemper (motoren vil kunne endre vinkel pga sin egen vekt etc)
2 : Løsningen ligger i å innføre en viss dempning (friksjon eller viskøs) Man vil da kunne ha en stivhet i opphenget som gir optimal vibrasjonsdemping, samtidig som demperdelen reduserer resonanstoppen slik at man unngår de store utsvingene ved et turtall.

Hyde-festet er en kombinasjon av mykhet som gir lave resonansfrekvens og en ikke ubetydelig intern friksjon som demper resonansen.
En annen løsning er YS sitt originale feste som inneholder en støtdemper (viskøs demping) som fjerner resonansen.

Håper at jeg med dette har bidratt til forståelse og ikke forvirring.
mvh
Ola Fremming

 

#6 2007-03-15 22:45:34

HåkanD
Medlem
Registrerad: 2006-11-24
Inlägg: 17

Re: Varför gummiupphängd motor?

Hej!

Till att börja med vill jag tacka för ert intresse att svara på min fråga och det känns både roligt och intressant att läsa sakliga svar. Min konstruktion på motorfäste baserar sig på vibrationsdämpare men utav lite större dimension och därmed sannolikt lite styvare än vibrationsdämpare 15 X 15. Med ledning av era svar så ökar jag då egenfrekvensen och detta är naturligtvis inte bra. Jag får börja leta på nätet efter Hyde-fästet som verkar intressant.

Jag är ju knappast så duktig flygare så att jag behöver det absolut bästa i utrustningsväg men det är ju klart att jag vill ju inte att grejorna skall vibrera sönder. Att få sönder planet kommer jag nog med all sannolikhet lyckas med ändå men då kanske jag har lärt mig något som pilot.

med vänlig hälsning


Håkan D

Offline

 

#7 2007-03-16 07:52:09

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Varför gummiupphängd motor?

Hej Håkan.
Om du vill lära dig att bygga ett Hydefäste så är du välkommen till Klockrike och min lilla verkstad på studiebesök.
Mvh Anders J

Offline

 

#8 2007-03-16 08:18:54

HåkanD
Medlem
Registrerad: 2006-11-24
Inlägg: 17

Re: Varför gummiupphängd motor?

Detta låter mycket intressant!

Jag skickar ett mail så kan vi väl komma överens när det passar dig?

Med vänlig hälsning


Håkan D

Offline

 

#9 2007-03-16 18:29:47

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Varför gummiupphängd motor?

Kort angående viskös dämpning. Det stämmer att det fungerar bra för att undvika att vibrationerna skenar iväg vid en egenfrekvens (typiskt vid låga varvtal), men det är bara där det är positivt. I övrigt ger viskös dämpning bara mer vibrationer. Problemet är att kraften i en viskös dämpare är proportionell mot hastigheten. Ju högre frekvens desto styvare blir den. Det gör att man får vassa vibrationer vid de varvtal man normalt flyger... även om tomgången blir fin. Om man ser till enbart vibrationsnivån (och ej effekt) vill man helst ha motsatt effekt. Så lös så möjligt vid fullvarv och hårdare vid tomgång.

Jag har provat YS fästet och förkastat det av ovan nämnda orsak. Hyde principen som jobbar med friktion vid tomgång är bättre. Oljedämpare må se ”flashiga” ut på ett motorfäste, samt ha en funktion vid tomgång, men i övrigt ger de bara nackdelar.

/David

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Varför gummiupphängd motor?

Sidfot