Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2007-03-27 11:08:45

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Nyhet Scorpion 140

Här är lite mer nyhets skvaller.

CMP/Jamara har nu kommit med Scorpion 140. Inga uppgifter på CMP:s hemsida ännu, men hos Jamara finns det bilder och data.

http://www.jamara-modelltechnik.de/prod … n-140.html

Det kan bli en utmanare till Tojeiro 140. Priset på Leo 110 är ju otroligt lågt, så det finns förhoppning om lågt pris även på Scorpion 140. Leo 110 är också lätt, till och med lättare än vad officiella uppgifterna säger. CMP uppger 4 till 5 kilo på Scorpion 140, ganska stort intervall tycker jag.


Technical data Scorpion 140:
- Wing span: approx. 1950 mm
- Length: approx. 1990 mm           
- Wing area: approx. 68,5 qdm
- Weight: approx. 4-5 kg
- RC: 4 channels, 6/7 servos
- Motor: 2 T 120er or 4T 180er

Senast redigerat av Kristian (2007-03-27 11:48:51)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#2 2007-03-27 19:03:29

HåkanD
Medlem
Registrerad: 2006-11-24
Inlägg: 17

Re: Nyhet Scorpion 140

Den ser ju fin ut på bild!

När man tittar på bilderna så förstår jag inte hur det är tänkt för en eventuell tvåtaktare med pipa. Det är kanske inte tänkt att användas en pipa utan endast ett vanligt system.

Kristian du är väldigt alert att hitta nyheter och det är bra och motages med tacksamhet. Alla tre modellerna Quest (50), Leo (110) och nu även Scorpion (140) ser väldigt lika ut  i designen. Jag har en Quest som skall testas någon fin kväll. Dock blev den tyngre än den angivna vikten 2000-2200 g. Jag hoppas att den ändå flyger bra annars får jag försöka hitta lättare servon att sätta i den modellen framförallt för höjd- och sidoroder.

Mvh


Håkan D

Offline

 

#3 2007-03-27 22:26:54

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Nyhet Scorpion 140

ProVAbHD9919 skrev:

Den ser ju fin ut på bild!

När man tittar på bilderna så förstår jag inte hur det är tänkt för en eventuell tvåtaktare med pipa. Det är kanske inte tänkt att användas en pipa utan endast ett vanligt system.

Kristian du är väldigt alert att hitta nyheter och det är bra och motages med tacksamhet. Alla tre modellerna Quest (50), Leo (110) och nu även Scorpion (140) ser väldigt lika ut  i designen. Jag har en Quest som skall testas någon fin kväll. Dock blev den tyngre än den angivna vikten 2000-2200 g. Jag hoppas att den ändå flyger bra annars får jag försöka hitta lättare servon att sätta i den modellen framförallt för höjd- och sidoroder.

Mvh

Pipan lägger man antagligen mellan motorkåpan och vingen.

Jag har provflugit en Quest 50 som var el-konverterad. Den flög fint och var snäll att landa. Ingen renodlad F3A men rolig buskärra som man även kan flyga F3A Sport programmet med. Du kommer säkert att gilla den kärran och lycka till på premiären.

Senast redigerat av Kristian (2007-03-27 22:29:24)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

Sidfot