Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Patriot, har modellen blivit omodern?

#1 2006-03-24 10:54:39

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Patriot, har modellen blivit omodern?

Hej!

Härligt att se att den nya hemsidan kommit igång. Jag drar igång en tråd direkt. Kul att höra era synpunkter!

Jag håller just på att bygga min 7:e patriot. Modellen har infällbara ställ och har inte riktigt samma kroppsvolym som smaragd eller andra "köp" modeller. Då till frågan, har Patrioten, trots utveckling blivit omodern?

Edvard

Offline

 

#2 2006-03-24 11:49:52

Bosse H
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 66

Re: Patriot, har modellen blivit omodern?

Jag tror inte en modell kan bli direkt omodern.

Visst är det så att pilotskickligheten bedyder mycket mer än designen på modellen.roll

Sedan kan man alltid disskutera modellers olika fördelar/nackdelar i olika väderförhållanden och manövrar osv.

/Bosse

Offline

 

#3 2006-03-24 12:26:21

gunnar carlsson
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 7

Re: Patriot, har modellen blivit omodern?

Hej edvard. Jag hoppas inte att den är "gammal" själv har jag restaurerat min gamla Fashion som jag ska testa när "lappmöglet" är borta.
/ Gunnar i Järfälla

Offline

 

#4 2006-03-24 14:08:54

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Patriot, har modellen blivit omodern?

Håller med dig Bosse om att pilotskickligheten är mer avgörande. Sen är Patrioten lättdriven i luften och det tycker jag är en fördel. Skulle motorn inte ge 100% så är det ingen katastrof.

Till 2007 är det kanske dags att förnya sig. Helst skulle jag vilja göra formar och gjuta upp en egenkonstruktion. Men arbetsinsats och kostnad innebär att volymen måste upp för att det skall bli lönsamt. Så den ideen stannar nog på ritbordet.

Gunnar, den 14:e maj skall vi ha en lokal tävling i Nordic och FAI på Sigtunafältet. Det är skoj om vi blir så många som möjligt som ställer upp. 

Edvard

Offline

 

#5 2006-03-24 18:31:20

gunnar carlsson
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 7

Re: Patriot, har modellen blivit omodern?

Ok Edvard men jag läste i modellflygnytt att det är ett nytt nordicprogram på gång.
Är det det nya programmet som gäller då?generad eller kan man köra det gamla.
//Gunnar

Offline

 

#6 2006-03-24 20:47:12

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Patriot, har modellen blivit omodern?

Edvard hur ser det ut med tävlingar i Stockholmstrakten i sommar? Kommer ni att köra Stockholm cup som tidigare? Om du vill så kan jag lägga upp datum till ev. tävlingar i aktivitetskalendern.

Angående Patrioten… ja det är klart den är omodern lol lol

(..skriver jag bara för att reta Anders J såklart. Man får hoppas att han läser detta bara. I själva verket så tycker jag den är helt ok)

Offline

 

#7 2006-03-27 11:20:05

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Patriot, har modellen blivit omodern?

De preliminära datumen för tävlingarna är 14:e maj i Sigtuna och 27:e augusti i Strängnäs.

Gunnar: Det är det nya nordicprogrammet som gäller. Börja plugga redan idag. För att kunna träna bör du läsa in programmet utantill. Jag hjälper dig gärna när det är dags att börja flygträna!

David: Det blir intressant att se utvecklingen framöver. Nästa modell kanske blir en EL-Patriot. (Undrar om Anders vaknar nu då?) Tänkte försöka hitta en el-motor som heter något med ...turbo...

Offline

 

#8 2006-04-26 12:55:07

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Patriot, har modellen blivit omodern?

Det är klart att kärran är omodern. Den är konstruerad 1996!
Trots det flyger den ganska OK. Problemet är att det är lite för lätt att flyga fort.
/Anders

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Patriot, har modellen blivit omodern?

Sidfot