Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » F3A flygplan i en tunnel.

#1 2007-06-14 12:41:57

F3ABerra
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 48
Webbsida

F3A flygplan i en tunnel.

Hej på er!

Klicka på länken så får ni se:
www.aftonbladet.se/atv2/popup.html?id=categories/Nyheter/0706/3422

Mvh!
Bernt

Offline

 

#2 2007-06-14 17:09:47

monch
Medlem
Från: Skelleftehamn
Registrerad: 2006-12-19
Inlägg: 101

Re: F3A flygplan i en tunnel.

Helt bedrövligkt!!!!! detta har inget med modellflyg att göra! lika lite som street race har med motorsport att göra! detta hjälper inte till något bra!  inge säkerhets tänkande presis! men det är ju min åsikt! vet inte vad ni andra tycker!


Jocke Sandström
Skelleftehamn

Offline

 

#3 2007-06-14 20:51:07

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: F3A flygplan i en tunnel.

Jag håller med till fullo! Ruskigt onödigt gjort! Lite som att be om hårdare restriktioner och lagstiftning för modellflyg. Absolut värst är dock den totala nonchalansen av de risker som piloten utsätter andra människor för.

Människan har i alla tider gjort korkade saker för att få uppmärksamhet, men att en erfaren pilot som Henrik Torphammar skulle göra något så huvudlöst är förvånande. Han borde, som allmänt respekterad modellflygare, vara en förebild när det gäller säkerhet och inte omdömeslöshet.

Det är tur att inte kvällstidningarna har insett hur pass illa detta kunnat sluta. En del menar (på andra forum) att detta skulle vara bra PR för modellflyget. Hur det är med detta är väl upp till var och en att bedöma (personligen ser jag det som direkt fel typ av PR). Det man med säkerhet kan säga är att om Henke i stället plöjt in modellen i väggen (det såg bra nära ut) och orsakat en trafikolycka där han gått och sopat delar, så hade PR effekten blivit mångfalt mycket högre och definitivt i fel riktning. Är det värt att ta risken bara för att få lite uppmärksamhet över nätet?

/David

Offline

 

#4 2007-06-14 23:40:44

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: F3A flygplan i en tunnel.

Min uppfattning är att herr Torphammar visade prov på bristande omdöme redan vid inomhusträffen i Linköping då han blev sur över att han inte fick flyga en 1,5 kg tung utomhusmodell inne i hallen!

Anders J
Linköping

Senast redigerat av anders (2007-06-14 23:41:41)

Offline

 

#5 2007-06-15 10:46:54

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: F3A flygplan i en tunnel.

Håller helt med David och Anders

Samt att:

Den här typen av tilltag borde leda till någon form av disciplinåtgärd från SMFF:s sida om Torphammar är medlem i SMFF. För att vi i framtiden skall ha den typ av frihet som vi idag åtnjuter krävs det omdömme och ansvar.

Det här riskerar att göra att andra särskillt yngre modellflygare får en massa ideer. SMFF och alla modellfygklubbar borde tydligt ta avstånd från den här typen av tilltag.

Edvard

Offline

 

#6 2007-06-15 11:07:54

FRedrik
Gäst

Re: F3A flygplan i en tunnel.

Vilket SMFF också har gjort, tagit avstånd alltså, www.modellflygforbund.se

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » F3A flygplan i en tunnel.

Sidfot