Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2006-04-02 21:48:31

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

olja

Hej alla F3A lirare,
Jättebra med en ny sajt för F3A diskussioner, tack för det.

Mitt första inlägg är en allmän fråga om vad som hänt med Aerosynt II?
När jag idag fick reda på att den skulle ha försvunnit från marknaden pga att den inte är nedbrytbar i naturen, och att den så vitt jag vet endast kan ersättas av Aerosave.
Stämmer det eller?
Aerosave är dessutom mycket dyrare och det sägs också att den skall gå upp i pris om ca 1 månad.
Enligt den prislista jag fick så är oljan dyrare än Nitro.

Bernt A i Bro

Offline

 

#2 2006-04-03 00:05:12

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: olja

Hej Bernt!

Detta var en nyhet också för mig. Aerosave fungerar mig veterligen lika bra som aerosynth 2, men att den var dyrare viste jag inte. Jag hade för mig att den låg i samma prisklass. Vilka priser rör det sig om?

Aerosynth (eller Fuchs rättare sagt) har även en ny olja, Aerosynth 3, men jag känner inte till några detaljer om denna. Antagligen är det ersättaren till aerosynth 2

Jag har personligen kört coolpower de senaste 3 åren, men I klubben har vi under lång tid kört med aerosynt2 som klubbränsle så där måste vi helt klart tänka om.

/David

Offline

 

#3 2006-04-03 00:19:35

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: olja

Lite snabbt webbsurf gav slutsatsen att Fuchs har 3 oljor för metanol. Aerosynth-competition, Aerosave och Aerosynth 3.

kolla på
http://www.aerosynth.de/

Ett annat alternativ kan kanske vara Klotz. Vet dock inte vem som säljer detta, och hur priset står sig gentemot aerosynth.

/David

Offline

 

#4 2006-04-03 12:04:23

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

Re: olja

Frågan är hur officiellt detta är?!
Hur som helst var det av en ren slump igår när jag var på våran årliga "Bytesmarknad" som hålls i Kungsängen utanför Stockholm som jag fick reda på det.
Jag tror att dom heter Kemidepån och ligger i Enköping, men det kan jag kolla upp.
Priserna på Aerosave ligger på 180:-/l just nu men kommer som sagt var att höjas om en månad. Hur mycket visste han inte men han rekommenderade att bunkra upp.
Aerosynth2 låg om jag inte minns helt fel på 150:-/l förra året men fanns givetvis inte med denna gång.
Detta är jämförelser i små volymer men det är ju ett bra sätt att jämföra på. Priset i större volymer går ju självklart ner en del.
Nitro kostar 170:-/l och ligger förhoppningvis kvar på det.

Jag hörde Aerosynth3 nämnas och tror att jag hörde att den var dyrare än Aerosave, men det är jag inte säker på. jag kollar upp det också.

Klotz och coolpower har jag personligen ingen koll på, låter intressant.

Det kan ju vara så att dom fått miljökrav på sig och måste övergå helt till Aerosynth3, men man får väl se.

När jag började med detta i gång i tiden hade i alla fall inte jag kunna drömma om att oljan skull bli dyrare än Nitro.

Jag återkommer med mera information från den prislista jag fick och om det är något annat som dyker upp.

Bernt A

Offline

 

#5 2006-04-03 20:48:20

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: olja

Tack för informationen Bernt

Ett tips på färdigblandat bränsle kan vara att kolla med rcsweden. De har importrätten för ett asiatiskt bränsle ”Rapicon”. Det är väl rätt inofficiellt antar jag och jag har ingen aning om långt gånget importplanerna kommit, men du kan ju alltid kolla med dem.

Representanter från Rapicon sprang omkring på VM förra året och marknadsförde deras bränsle. De priser dom pratade om var fantastiskt låga, men jag gissar att efter sedvanlig svensk moms och tull samt ”farligtgodsfrakt” från Korea så kostar det säkert rätt mycket i alla fall.

/David

Offline

 

#6 2006-04-11 13:51:26

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

Re: olja

Hej David.

Jag kollade och kunde inte hitta något speciellt kring Aerosynth3, men det lär väl ge sig med tiden. kanske något annan vet.

Vi får väl se vad som händer med priserna på oljan men hur som helst så blir det ju alltid lite billigare om man köper större volymer och om man som jag hittills gjort blandat själv.
Hur brukar ni göra? Köper ni stora volymer och delar på eller?

Jag har inte kollat Rapicon än.


//Bernt A

Offline

 

#7 2006-04-11 22:14:02

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: olja

Samköp kan nog spara en del pengar. Vet dock inte om några F3A flygare samköper. De flesta samköp sker nog inom klubbar. I min klubb (Linköpingseskadern) står klubben för lite större inköp av nitro, olja och metanol, varpå priserna hamnar kring 100-120kr litern för både olja (aerosynt 2) och nitro, samt 12-15kr för metanolen.  Jag har som sagt kört coolpower de senaste åren så priserna ovan kan vara en aning skeva roll men jag har för mig att det inte hänt så mycket på ett par 3 år.

/David

Offline

 

#8 2006-04-14 23:03:21

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

Re: olja

Nej samköp är ju inte så praktiskt alla gånger och det räcker med att göra det inom en klubb. Våran klubb gjorde det för många år sedan men det lades ner i samband med att en av eldsjälarna slutade.
Att komma ner till dom priserna du skriver är väldigt bra och jag tror också att priserna varit statiska i några år(tills nu).
Jag skall nog kolla om det finns något intresse för det i klubben.
Det blir nog bra, man brukar vänja sig. Som med elen ungefär sad

/Bernt A

Offline

 

#9 2006-04-24 21:51:54

Tomas J
Medlem
Registrerad: 2006-03-30
Inlägg: 33

Re: olja

Jag handlar nitro i Malmö men om ni går in på www.texoil.se så finns det fler återförsäljare i södra sverige, jag köper 25 liter i taget då kommer man under 100 kr/l
Olja köpër jag hos Skåne-Hobby i Flädie strax utanför Lund. Jag köpte Aerosynt 3 under 100kr /L för några veckor sedan, men då måste man köpa lite större mängd jag tror att de ville ha ca 535 för en 5-litersdunk.
Jag brukar handla när jag åker förbi för att slippa frakt, men man bör kolla först så dom har hemma./Tomas J

Offline

 

#10 2006-04-26 15:19:55

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

Re: olja

Det låter kanonbra det, Och det är bra att det verkar vara officiellt med Aerosynth 3 nu. Till min stora förvåning var den ngt billigare än Aerosynth 2.
Priserna som står där (Skåne Hobby) och dom andra var mycket lägre än dom prisuppgifter jag fått av andra leverantörer, man får ju hoppas att det ligger kvar så.
Tack för informationen.
//Bernt A

Offline

 

Sidfot