Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Effekt skillnad OS140RX och OS140RX-FI?

#1 2007-07-09 20:40:21

monch
Medlem
Från: Skelleftehamn
Registrerad: 2006-12-19
Inlägg: 101

Effekt skillnad OS140RX och OS140RX-FI?

HIP hallå!
Skulle vilja veta lite mera om dessa två motorer! all erfarenhet av de som andvänder dom! för å nakdelar, bra å dåligt. Hur man programerar bränsle kurvan på FI med en MC-24. Typ allt som kan vara bra att veta!
tack på förhand!


Jocke Sandström
Skelleftehamn

Offline

 

#2 2007-07-09 22:57:41

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Effekt skillnad OS140RX och OS140RX-FI?

Min åsikt om 140 RX jämfört med YS (jag har inte haft en OS FI).

Fördelar med 140 RX:
Billig i drift jämfört med YS
Har mycket hög driftsäkerhet
Lätt att starta
Lätt at sköta
Original maifolder med Hatori pipa är 100 % tät
Väger mindre än YS 160 DZ
Mindre vibrationer än en 4-taktere


Nackdelar jämfört med YS 160 DZ:
Mindre kraft (ditt plan för inte vara för tungt)
Mindre broms
Betydligt mindre vridmoment på låga varv och på mellanregistret
140 RX bakre lager är utav dålig kvallite. Det är vanligt att man byter det innan första starten. Mitt höll tio starter. I 140 FI skall det vara ett bättre lager.

Vill du ha en lättskött motor så finns det inget bättre val än 140 RX. Vill man ha prestanda och snabbare trottelrespons så hade jag valt en YS 160 DZ eller väntat på YS 170 DZ. Ifall du har stor plånbok så finns också OS 200 FI för 1800 $. http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wt … M4&P=7


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#3 2007-07-10 11:35:11

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

Re: Effekt skillnad OS140RX och OS140RX-FI?

Hejsan!
Nu ska jag sticka ut hakan lite. Hade jag haft en OS 140RX-FI hade jag nog kastat bort elektroniken och gjort om den till en vanlig RX. big_smile
Missförstå mig inte nu... FI'n är förmodligen en toppenmotor, men elektroniken kan driva folk till vansinne. En av mina närmsta vänner flög en FI ett tag... eller flög och flög... han "plippade FI-box" en sommar eller två... lol När motorn gick som den skulle lämnade den bra med effekt, hade linjär trottling och bromsade bättre utför än en vanlig RX - synd att den så sällan gick som den skulle... visslar

Mina båda RX'ar funkar hur bra som helst. Otroligt lättstartade (en fingersnurrning på spinnern räcker 9 gånger av 10), bra med kraft i F3A-kärror som väger en bit över 5 kg (fulltankat) och hur säker som helst. Om man vill ha en driftsäker motor tror jag att RX'en är överlägsen när det gäller motorer i den storleksklassen. I FI'n kan elektroniken ställa till det en del... men får man den att funka är det nog en kalasmotor. Ola Fremming och Anders Johansson kanske kan skriva en rad eller två? De har ju haft en del med motorn i fråga att göra...

Hör gärna av dig om du behöver hjälp... jag kan säkert vidarebefordra dig till någon som kan mer...

Med vänliga hälsningar
/ Johan Broström, Norsjö

Senast redigerat av Johan Broström (2007-07-10 11:36:49)

Offline

 

#4 2007-07-10 13:18:43

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Effekt skillnad OS140RX och OS140RX-FI?

Jag instämmer med Johan. Jag har under flera års tid flugit parallellt med en 140FI  användare och kan efter detta tyvärr inte säga mycket positivt om den motorn.

Effektmässigt är det ingen skillnad med 140RX. 140FI har en elektronisk förgasare vilken potentiellt kan få motorn att gå mjukare över hela registret. Mer avancerat än så är det inte.  Den stora nackdelen med 140FI är att den, i mitt tycke, helt saknar den robusthet som en F3A motor måste ha. OS har haft ett enormt problem med den elektroniska ventilen som styr bränsleflödet. Jag har inte hört om någon som ägt en FI motor utan att ha problem med dessa. Detta är också orsaken varför ingen av de stora namnen ute i världen fastnat för att använda den motorn. Några provade den (quique somenzini tex) men gav upp rätt snart.
Problemet är att ventilerna inte håller speciellt länge. De är inte konsistenta från dag till dag utan kräver ett ständigt justerande för att erhålla den mjuka motorgången som FI:n kan ha. Ganska fort blir de så dåliga att deras normala justeringsmån inte räcker till för att motorn inte skall gå dåligt. OS har ständigt försökt förbättra ventilerna, men så vitt jag vet har de inte löst problemet. När FI:n går på topp så är det verkligen en fin motor, men överlag (”genomsnittsegenskaperna”) anser jag vara betydligt sämre än en RX.

För att sammanfatta... 140RX är en robust och bra motor som duger bra åt de allra flesta. 140FI är ett överreklamerat, överprissatt, skrot som gör sig bäst som ett exklusivt bokstöd.

Tyvärr är väl detta inte den information du vill ha (sorry). För att får svar på frågorna över hur du bäst mixar in motorn så passa på att besöka NM i norsjö. Där kommer nog finnas några som kan hjälpa dig.

/David

Senast redigerat av David (2007-07-10 14:29:33)

Offline

 

#5 2007-07-11 09:10:30

ofremmi
Medlem
Från: Horten, Norge
Registrerad: 2007-02-27
Inlägg: 37
Webbsida

Re: Effekt skillnad OS140RX och OS140RX-FI?

Hei
Jeg har benyttet FI'en i noen år, og har hatt relativt få problemer.  Justert korrekt er den en klar forbedring fra en vanlig RX (trottling spesielt), men ikke så mye bedre som prisforskjellen skulle tilsi.  Siste versjon av injectorer som jeg fikk fra OS i fjor har fungert meget stabilt og bra.  Se forøvrig : http://home.online.no/~ofremmi/F3A/Tech … 0RX-FI.htm

Offline

 

#6 2007-07-11 22:57:55

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Effekt skillnad OS140RX och OS140RX-FI?

Jag har använt OS 140-FI sedan år 2000. Jag var för övrigt den enda att använda en FI-motor på EM det året. Något som retade åtskilliga som tyckte de borde fått en motor före mig. Denna första motor fungerade bra 2 säsonger i min ägo samt några till i andras händer. Sedan dess har jag bara haft problem med efterföljande motorer. Insprutningsventilerna gav upp en efter en, vissa fungerade inte ens som nya. De senaste som jag fick fungerade relativt länge,ungefär en halv säsong.
Den här säsongen kör jag med en 140 RX med RC-nål. Denna nål mixar jag till trotteln för att få en bra motorgång över hela registret.
Det finns ingen effektskillnad mellan en FI och en vanlig RX. Möjligtcis kan FI motorn kännas starkare på mellanregistret och vid pådrag därifrån beroende på att motorn går rent på alla varvtal. Något som också går att lösa med tidigare nända RC-nål.

Anders Johansson
Linköping

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Effekt skillnad OS140RX och OS140RX-FI?

Sidfot