Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2007-07-26 21:27:59

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26

Trimmning

Hej. Alla glada modellflygare. Jag har ett litet trimmningsproblem.
Har sett att det finns ett schema för hur man trimmar modeller men det gör mej bara ännu mer fundersam. När man flyger rättvänt och inverterat känns det som tyngdpunkten ligger rätt och motorriktningen är rätt (modellen sjunker obetydligt efter att man dratt av gasen vid rakflygning). Mitt problem är att när jag flyger rakt upp går modellen kraftigt mot ställena och när jag flyger rakt ner går modellen kraftigt mot huven. Om jag t ex ändrar motorriktning eller anfallsvinkel eller tyngdpunkt kan jag få till antingen goda egenskaper i planflykt eller vertikal flygning. Har blivit lite tokig på detta grater. Någon som vet hur stabben ska justeras om det överhuvudtaget är viktigt eller vad kan jag ha missat??

Tacksam för alla goda råd och ideer.

Brorsson

#2 2007-07-26 23:16:51

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20

Re: Trimmning

Hejsan Brorsson...
Hörde rykte om att du vann inte bara 2:a platsen "" GRATTIS"" utan även 1:a platsen på banketten, jag som inte var där vet ju inte hur !? wink

Men åter till verkligheten, är det smaragden eller är det någon annan modell?
Men snabbt så verkar det vara mototriktningen som löser problemet.

Själv skulle jag trimma modellen så den inte går mot huven vertikalt ner, kolla om höjdrodret har trim åt något håll (höjd dyk). Själv föredrar jag när man får stötta lite höjd rättvänt, och lika lite inverterat. Både på fullgas och på lägre flygfarter..

// Det går ju alltid att mäta lite a vinklar//cheers// Gunnar

//PS det går ju alltid att fuska bort, men inget slår en riktigt intrimmad modell//

#3 2007-07-27 17:20:07

Johan Brorsson
Medlem

Tack för svar. Menar du verkligen att modellen inte går rakt utan att du håller höjd på t ex din trimrepa? Detta låter i mina öron mycket märkligt. Finns det någon mer ute i modellvärlden som trimmar på detta sätt, och isådanafall varför? Det skulle ju betyda att enda gången Gunnar har spaken i mitten är när han flyger rakt ner i vindstilla väder. Skulle vara kul att även höra hur andra gör för att lösa problemen med trimmningen.

Har anfallsvinkeln 0,3 grader på vingen och 0 grader på stabben. Tyngdpunkten ligger något bakom rekommendationen.

/Brorsson

#4 2007-07-28 22:56:32

Robert Sundström
Gäst

Jag skulle nog börja med att rikta upp motorn. I och med uppriktningen kommer du trimma något dyk i planflykt för att kompensera det. Eftersom motorriktningen har större auktoritet i vertikalflygning än i planflykt kommer den dra mindre mot ställen uppåt. Samtidigt kommer dyktrimningen göra att modellen går en hel del mindre mot huven nedåt (i varje fall om du drar av på gasen :-).

Det är inte troligt att det längre kommer vara perfekt i planflykt vid trottelavdrag, men trimning handlar ofta om kompromisser. Det är bara du som kan avgöra om någon av defekterna är besvärliga eller om du kan leva med dom.

#5 2007-08-09 21:55:54

Johan Brorsson
Medlem

Hej Nu har jag provat med att rikta upp motorn. Och inser att modellen sjunker något då man drar av gasen i planflykt. Men detta är ett mycket litet problem i jämförelse med den stora fördelen jag får i vertikaler.

Tack ska ni ha för era tips och ideer smile

Mvh Johan Brorsson

Sidfot