Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2007-08-07 23:40:44

frasrobert
Medlem
Från: Ronneby
Registrerad: 2007-07-10
Inlägg: 14
Webbsida

Prylfrågor?

Hejsan
Har nu fått min OS140RX med tillbehör (Hatori pipa+header) och kommer inom kort att montera in denna i min Onyx. Ska upp till Orsa i veckan och hämta den.

Servon
Vilken typ av servon rekommenderar ni till en F3A kärra i storleken 2x2? Jag flyger idag med Futabas 3010 (6.5kg vid 6V) i min Extra 300 (spv 185cm) och tycker att de funkar klockrent (dock inte till sidorodret där jag har ett 13kg's servo). De har minimalt med glapp, är tillräckligt rappa (0.16sec/60 grader) samt centrerar bra. Priset är ju också ganska tilltalande, ca 230kr/st.

Accar/brytare
Kommer även i denna maskin att köra med 1x6V/2000mAh samt kraftig brytare. (I Extran har jag en Power Sensor Switch och dubbelt av dessa accar men känner att jag vill spara lite vikt i Onyx'en)

Propeller
Har förstått att de flesta använder sig av APC 17x12 till OS140RX. Har dock läst lite på amerikanska F3A sidor där en de kör med trebladiga 15.5x12. Någon som testat?

Bränsle
Vad använder ni för bränsleblandning? Jag kör både heli och flyg och jag använder samma blanding till alla maskiner dvs Aerosave 18%, nitro 15%. Kan jag använda denna blandning även till denna motor?

Stift
Vilket stift rekommenderar ni till denna motor?

Motorupphängning
Vilken typ av motorbock rekommenderar ni? Skall motorn alltid vara "upphängd"?



Lite input vore kalas!

Nåt annat man bör tänka på innan man premiärflyger?

mvh
Fräs Robert

Senast redigerat av frasrobert (2007-08-07 23:54:34)

Offline

 

#2 2007-08-08 10:19:33

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Prylfrågor?

Servon:

Skevroder: 5 Kg
Höjd: 10 Kg (jag har haft 5 Kg på en kärra och har inte märkt någon skillnad. Åtminstone inte om man flyger Nordic som saknar kvickrollar.)
Sida: 10 KG.

Så dina servon kommer att fungera.

Mottagarbatteri: Det är viktigt att batteriet klarar att leverera den ström som servona kräver. Den bör åtminstone kunna leverera 5 A i pik. Detta för att du skall ha glädje av dina starka servon.

Bränsle: Aerosave 18%, nitro 15% fungerar. Det går att minska olja till 15 % och nitro till 10 % om man vill.

Stift: OS F

Motorn skall vara upphängd med puck och nosring. Jag brukar ringa RCSweden och köpa ett färdigt. Annars så går det att göra själv: http://home.online.no/~ofremmi/HowTo/Hy … eMount.htm


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#3 2007-08-08 10:37:01

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Prylfrågor?

Det där med vad som är bäst osv är rätt svårt att kategoriskt uttala sig om men jag redovisar kort nedan vad jag använder i min Pirat och mina Patrioter:

Servon
Skevroder, 2 st Hitec 5925 mg 9,5 kg 0,08 sek
Höjd, 2 st Hitec 5245 mg 5,5 kg 0,12 sek
Sida 5645 mg 10 kg 0,18 sek

Acar 1400 mAh. Två brytare där vardera skevservo matas dirket från brytaren utan att gå via mottagaren.

Propeller
APC 17*12 (Både till OS140rx / Webra 145 och 160)

Bränsle
15 olja (airosave) 5 nittro
Du kan använda från 5-20% nitro och mellan 15-20% olja. Din blandning fungerar säkert utmärkt.

Stift
Jag använder macoy 55 men de flesta använder OS F stift. Kör OS F så är du på säkraste sidan.

Motorupphängning
Du bör använda någon form av gummupphängning. Det finns flera bra men jag rekomenderar gummipuck som jag skrivit om i MFN och som finns på Ola Fremmings hemsida (se länkar ovan)

Innan du premiärflyger gäller givetvis det vanliga. Se till att allt är rakt, sitter fast som det skall och grejorna fungerar. Det man bör tänka på att det är efter provflygningen som det egentliga arbetet med intrimning börjar.

Edvard

Offline

 

#4 2007-08-08 19:08:44

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

Re: Prylfrågor?

Hejsan!
Jag ska vara lite kärringen mot strömmen här... När det gäller servon tror jag nog att du kommer att vara nöjd med de du har, se bara till att du har servon som centrerar riktigt bra!

Gummiupphängning på motorn tror jag nästan är ett måste. Jag tror inte att du gör dig själv någon tjänst genom att _inte_ vibrationsdämpa RX'en...

Den enda anledningen till att _inte_ köra ett OS F-stift vore nog att köra en dual-plugtopp med antingen ett F och ett A3 stift eller två F-stift... Jag hyser stor respekt för Edvard och hans Macoy 55'or, men jag tror mer på devisen "Laga aldrig det som redan fungerar..." F-stift har alltid funkat för mig. Nuförtiden funkar F-stift i kombination med ett OS A3 i dubbelplugstoppen.

Bränsle? Tja, jag kör på 15% Aerosynth 3 och 15% Nitro (och naturligtvis 70% metanol) och det tycker jag funkar alldeles utmärkt. Jag har aldrig haft bekymmer med min motor, så jag anser att det är en rätt så bra soppa...

Nu kommer vi in på lite trickigare saker - propellervalet. Jag ser att de flesta här förespråkar att du ska använda en 17*12 APC. Det är nog inte helt fel, skulle jag tro, men jag skulle nog lämna dörren öppen för lite andra alternativ. Till min Synergy och till min Fashion Line använder jag mig av en 17*13. Anledningen är enkel... det är, med dagens svullokroppars mått mätta, relativt lättdrivna modeller och jag upplever att jag får mer fart över toppen på manövrar med den propellern. Det skiljer nästan inte några varv alls på min RX om jag kör med 12 eller 13 tum i stigning...

Det finns dock 2 nackdelar. För det första måste man nog använda sig av trottelspaken lite mer. Lära sig vad som är lämplig "cruising" hastighet och i vilket läge man ska dra på mer. För det andra så bromsar modellen betydligt sämre i utförsbackarna... Det är inte något jättebekymmer, men lite stressigare blir det nog.

Jag kommer att stå på geniers axlar (poetiskt va?) och testa ytterligare en propellervariant nu under hösten. Genom att använda mig av en 18*10 hoppas jag få bättre broms i vertikalerna och lite lättare att använda trotteln på ett behagligt sätt. Jag förutsätter att jag kommer att få lite mer bekymmer över toppen på vissa manövrar, men jag har i alla fall tänkt utvärdera propellervalet lite mer...

Till en Onyx skulle nog vilken som (17*13 eller 18*10) passa bra. Det handlar nog mest om flygstil, tror jag...

Jag hoppas att mina små funderingar och erfarenheter kan hjälpa till något - även om de strider mot en del andra teser här ovanför...

Få se här nu. Nu blev det ju ett jäkligt långt inlägg - igen... =O/ Har ni tagit er hit ner (och läst hela vägen) är ni bara att gratulera... Nu är det i alla fall slut!

Med vänliga hälsningar
/ Johan Broström, Norsjö

Offline

 

#5 2007-08-09 21:48:28

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Prylfrågor?

Hej. Jag vill bara fylla i med att jag först provade att montera min os140rx stumt i min onyx och den vibrerade så den nästan blev osynlig i luften!!! Nä nu överdrev jag väl lite men den skakade ordentligt. Allting ville lossna och trälådan längst fram vid motorn fick limmas om regelbundet. Jag har själv byggt en puck och en jättestor låda runt hela motorn för att få något att fästa nosringen i. Skulle jag gjort detta jobb idag skulle jag troligen valt RC SWEDENs gummiupphängda motorbockar istället, modellen blir då garanteratt lättare och du bespar dig en hel del jobb.
Lägg gärna lite pengar på radioprylarna och limma alla skruvar med locktite.
Se upp lite om du har en gammal onyx de första hadde ett vingrör som kan gå av!
Själv har jag 3kilos servo på skeverna och 5kilos på höjd och sida detta räcker iallafall på min onyx. Hoppas dessa tipps är till lire nytta. MVH Johan Brorsson

Offline

 

#6 2007-08-12 21:30:32

frasrobert
Medlem
Från: Ronneby
Registrerad: 2007-07-10
Inlägg: 14
Webbsida

Re: Prylfrågor?

Bugar och tackar för alla uttömmande svar. Har just hämtat Onyx'en och påbörjat montaget av piptunneln. Ser ut som om medföljande header till motorn kommer att passa fin fint.
Apropå motorbock. Är detta en motorbock som fungerar?
http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/15/hab_ab/10025940.jpg
Vad gäller vingröret så ser det väldigt tjockväggigt ut. Hoppas att det är den senare varianten.
Återkommer med fler frågor under byggets gång.

mvh
Fräs Robert

Offline

 

#7 2007-08-14 08:23:11

ofremmi
Medlem
Från: Horten, Norge
Registrerad: 2007-02-27
Inlägg: 37
Webbsida

Re: Prylfrågor?

Hei
Angående motorfestet fra DuBro, NEI det fungerer ikke bra.  Det vil si .. det fungerer OK for å montere motoren i flyet, men som vibrasjonsdemper er det ikke bra.

Kjøpe ferdig :
http://www.centralhobbies.com/Engines/m … dmnts.html

Lage selv :
http://home.online.no/~ofremmi/HowTo/Hy … eMount.htm

mvh
Ola

Offline

 

#8 2007-08-14 14:57:29

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Prylfrågor?

Bygg en puck själv enligt ovan. Använd islagsmuttrar på båda sidor för fäste i motorspant och till motorbocken. Jag bygger mina puckar med en diameter på 88 mm och använder en innerslag till en HD fat boy. De finns att köpa i välsorterade MC butiker. Nosringen kan du enkelt göra i 6 mm plywood.   

Edvard

Offline

 

Sidfot