Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2007-11-30 10:26:11

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Bilder från VM

Hej David och Bengt-Erik !
Det vore trevligt nu i höstmörkret om ni kunde ladda upp
lite bilder från VM.
Förmodar att ni tagit lite foton.

Hälsningar Anders F

Offline

 

#2 2007-11-30 11:31:12

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Bilder från VM

Ha förtröstan Anders. Jag har givetvis en mängd fylliga bilder från Argentina big_smile. Kommer inom de närmaste dagarna på hemsidan. Bengt-Erik vet jag fotade en hel del också.
Det är en del att sortera, samt att tiden efter hemkomsten gått åt till annat än att sitta vid datorn.

...men vilken upplevelse det har varit. Skall försöka sammanfatta lite intryck också.

/David

Offline

 

#3 2007-12-03 08:20:09

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Bilder från VM

Sammanfatta gärna i MFN så vi får lite gratisreklam!

// Edvard

Offline

 

#4 2007-12-03 15:48:43

ofremmi
Medlem
Från: Horten, Norge
Registrerad: 2007-02-27
Inlägg: 37
Webbsida

Re: Bilder från VM

Hei
Jeg har lagt ut noen her : http://home.online.no/~ofremmi/F3A/Even … C_2007.htm

mvh
Ola

Offline

 

#5 2007-12-05 22:18:58

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: Bilder från VM

Tack för bilderna David och Ola

Några frågor; flög Onda dubbeldäckare hela tiden? Och vad är finessen med "dubbelproppen"?

mvh Alf

Offline

 

#6 2007-12-05 23:13:07

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Bilder från VM

Onda flög, om jag minns rätt, 3 omgångar P07 med monoplanet (aries 07) och resten med dubbeldäckaren. Starkt gjort att hålla på och skifta mellan två så pass olika modeller. Jag vet inte om det är taktik bara för att visa att han KAN, eller om han verkligen vinner på att byta modell på det viset. Jag tycker det borde bli komplicerat att hålla formen i toppklass med två olika modeller.

Coaxialproppen har diskuterats tidigare på forumet. http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=254
Fördelarna står nämnda där. Det fanns faktiskt två coax lösningar på VMet. En med två motorer som drev var sin propeller och en med hacker motor som fördelade kraften till propparna via en växellåda. Den första såg jag aldrig flyga, men var enligt vad jag hörde från andra både undermotoriserad och högljudd. Hacker lösningen, som Silverstri flög med, var en bättre lösning, men även den lite undermotoriserad. Vertikaldraget fanns där, men topphastigheten var inte riktigt tillfredställande. Jag måste dock säga att bromseffekten var mycket imponerande. Modellen höll en väldigt behaglig hastighet i nedåtvertikalerna. Silvestri höll över lag en väldigt jämn hastighet genom sina flygningar. Konstant, men konstant för sakta i min smak. Modellen såg dock ut att spåra otroligt fint trots den lägre hastigheten, vilket påvisar att kontraroterande propellrar fungerar för att eliminera de ”snedvridningseffekter” som en vanlig propeller ger.
Ganska irriterande ljud från växellådan dock. Propellerljudet var lite lattjo också, men inte så störande. Hela lösningen förefaller vara en kompromiss för ljudet. För att undvika oljud från den interferens som sker mellan bladen, har propellrarna flyttats isär maximalt och roterar med ett lågt varvtal. Samtidigt har propellrarna givits en stor diameter och hög stigning (för att ge någon vettig dragkraft vid det låga varvet). Det ger effektiva propellrar vid lägre hastigheter (således bra vertikaldrag), men dålig effektivitet vid högre farter (penetrering av vind). Jag tror den skulle må bra av mindre propellrar och mera varvtal, men då blir nog ljudet ett problem. Intressant utveckling är det i alla fall. Viktmässigt påstod Silvestri att den var precis identisk med en vanlig hacker och APC propp.

/David

Offline

 

Sidfot