Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Är det en fördel med tunga flygplan?

#1 2007-01-27 18:53:02

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Är det en fördel med tunga flygplan?

hmm

Ibland så sker det ju endel justeringar av sportingkoden, vissa definitioner skärps eller ändras. Allt pg a att förutsättningarna, tekniken utvecklas.

Vi har en 5 kg gräns, behövs den verkligen?

Anser vi att om någon har en 5.5 kg modell har en fördel, eller är det så att den som har en lättare maskin kanske har en fördel?

Viktgränsen kanske skulle vara minst 4.5 kg istället för max 5 ?

En grundtanke kring hela resonemanget är att om en regel finns, så skall den vara skapad för ett ändamål.

Ursäkta mig Anders ( säkert andra också ), som menar att modellerna skulle bli så stora ( typ dubbeldäckare ) mm, och genom det ge någon typ av fördel. Andra har ju valt att inte hoppa på trenden som fanns innan VM 2003 att bygga just dubbeldäckare. Cplr hade ju en dubbeldäckare med sig, men valde att flyga med sin monodeckare.

Min tes är den att vikten skall vara fri, av den anledningen att alla som jag vet bygger så lätt som möjligt, för att detta ger mest fördelar. Jag menar inte att vi skall ha en minimigräns ( som tanke argumentet skapades ovan), men klart vill jag ta bort viktgränsen, för jag anser att den är förlegad och skapar inget nyttigt.

Men därmed kan man ju "skärpa" andra delar av reglementet om det nu anses ha någon betydelse, vad anser ni????

// Gunnar //  visslar  cheers

Offline

 

#2 2007-01-28 03:07:35

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Är det en fördel med tunga flygplan?

Röven är klöven.. eller vad säger man smile
Min åsikt är i princip raka motsatsen. Jag är övertygad att en borttagning av viktgränsen skulle skapa en våg av nya modeller och utrustning, vilket i sin tur skulle öka kostnaden för att hålla på med F3A.

Anledningen till att dubbeldäckare inte fått någon större genomslagskraft är att de är för vindkänsliga. En 2m dubbeldäckare på 5 kg får för låg vingbelastning för att flyga bra i vind. En dubbeldäckare har dock fördelaktiga egenskaper vid kniveggskrävande manövrar som rollande cirklar, loopar mm, samt påstås även av en del ha bättre kvickrollsegenskaper. För att komma runt vingbelastningsproblemet är dagens F3A dubbeldäckare utrustade med väldigt små vingar. Trots att de är oproportionerligt små så är dock modellerna fortfarande för vindkänsliga. Om dubbeldäckaren kunde tillåtas vara tyngre än 5kg, säg 6-6,5kg skulle man få en modell som klarar blåsiga förhållanden och samtidigt bli aerodynamiskt ”större” än motsvarande monoplan. Därmed skulle de få både de positiva egenskaperna vid knivegg samt egenskaperna av en större modell.

Så med andra ord slopar vi viktgränsen men behåller 2*2 regeln så får vi nog räkna med att raskt behöva byta till 6kg dubbeldäckare som i sin tur kräver nya motorer, konstruktionsmetoder, utrustning mm. Detta skulle definitivt inte vara bra för sporten (och plånboken).

Eftersom 5kg inte är någon svår vikt att uppnå så ser jag inte någon vinst av att ta bort regeln.

Om man skulle se över viktregeln på något sätt så anser jag dock att man skulle göra något åt orättvisan mellan elektro och förbränningsmotorer. Enklast vore att göra invägningen vid startvikt och säga max 5,5kg. Vid stora mästerskap (de enda tävlingar där man eg kontrollerar vikten) kontrollvägs modellerna ofta efter landning. Därmed borde det inte bli någon större organisatorisk skillnad om modellerna istället kontrollvägdes innan starten. Genom att väga startvikten blir det lika rättvist oavsett om man vill flyga med metanol, el eller bensin.

Till dem som missat det. En liknande diskussion angående vikten i Nordic finns här
http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=72

/David (som nattsuddar lite)

Offline

 

#3 2007-01-28 11:39:46

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Re: Är det en fördel med tunga flygplan?

Hejsan igen!

Om man av princip vill ha en billig hobby, så är nog F3A fel sport.
Det kommer alltid fram nya flashiga modeller, alla som jag känner till vill eller genoför någon typ av uppgradering.

Det finns ju ett antal olika uppgradeingar att göra, ny modell, ny motor. Denna flora av saker som är lite bättre, lite mer bling, kommer alltid att finnas.

Skulle man nu mot all förmodan kunna få en förändring av viktklassen, David nämner ju en liten bagatell, skillnaden mellan el och bränsle. Hade viktgränsen inte funnits, så hade det inte vart någon fördel för Elflyget heller.

Davids kommentar "Så med andra ord slopar vi viktgränsen men behåller 2*2 regeln så får vi nog räkna med att raskt behöva byta till 6kg dubbeldäckare som i sin tur kräver nya motorer, konstruktionsmetoder, utrustning mm. Detta skulle definitivt inte vara bra för sporten (och plånboken). "
Gunnar Det finns redan många val att göra motor, el bränsle, , mono  mot dubbeldäckar ( eller mono och ett litet däck till där uppe). Vad man än väljer så kommer de flesta att regelbundet byta modell och utrustning, Men för mig så måste man ju vara missnöjd med den utrustning man har för att byta. Det funkar lite så inom F3A, (se elflyget) Det är inne kanske lite mer "bling", helt plötsligt skall väldigt många flyga el. Och det är inte bra för plånboken.. Men ändå så är dom många!!

Skulle man se på plånboksdelen, så är en borttagning av viktgränsen posetiv.
Det under förutsättning att man vågar gå i nya banor, vilket F3A gjort ett antal ggr.

Om man nu väljer att ta bort viktgränsen, öppnar sig marknaden på val av bränsle sig.
Vi har idag inte många bensinflygare, det kanske inte är speciellt mycket "bling".
Men otroligt många fler timmars flygning/insatt kr. Vad gör inte det för domarpoängen!? Troligen mer än en tung dubbeldäckare.

Sen kanske man väljer dubbeldäckat av estetiska själ som andra väljer monoplan. Men det är ju pilotens plånbok vilja som avgör den saken i det läget, inte en hämmande viktgräns..

PS Ys kanske hade tagit fram en boxer på 35-40 ccm, nog skulle man vilja ha en sådan om den nu fanns . Man vet ju inte vilka upplevelser man missar när utvecklingen tar nya kliv framåt DS..

Offline

 

#4 2007-01-29 21:43:14

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Är det en fördel med tunga flygplan?

Det värsta med stora dubbeldeckare är att transportera dem. Regler som gör att vi måste stå och skruva ihop och isär plan istället för att flyga, det skulle i alla fall inte jag vilja ha. Att vi försöker påverka reglerna så att kostnaderna hålls nere så att så många som möjligt har möjlighet att vara med det är också en självklarhet.

Att vi väger planen utan soppa är lite märkligt efter som det nu är fritt fram att fylla ett plan med så mycket soppa man vill. Om man nu tycker att en tung kärra skulle flyga bättre än en lättare. Med andra ord om man anser att en dubbeldeckare som väger 6,5 till 7 kilo flyger bättre än 5,5 kilo (normalvikt idag fulltankat), ja då är det bara att välja en större tank och veva några extra varv på bränslepumpen innan start.

Viktgränsen 5 kilo upplever jag inte som ett större problem i Sverige. Är man en glad amatör som jag så är det ingen som ber mig att åka hem igen utan att flyga när jag kommer med mitt gamla skrot till tävlingarna. I alla fall så länge jag kommer med en F3A kärra. Skulle man hålla på så länge så att man flyger så pass bra, så att man vill flyga internationellt, då har man antagligen hunnit lära sig att bygga lätt också.

Gunnar, jag hoppas att vi får höra din bensinmotor brumma uppe i luften på tävlingarna i sommar. De som klagar på din vikt kan vi ge ett par 1,5 liters Cola flaskor, som de kan fylla med soppa och skicka med planet om de nu tycker att den extra vikten skulle ge dem någon fördel. OBS! Det är helt enligt dagens FAI regler.

Senast redigerat av Kristian (2007-01-29 21:46:42)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#5 2007-01-29 23:47:17

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Är det en fördel med tunga flygplan?

Aha! Det var där skon klämde. Gunnar vill flyga bensin men har svårt att komma under 5kg wink visslar

Alla diskussioner som jag hört eller läst angående slopande av 5kg regeln tidigare har byggts på motiveringen "utan viktgräns blir det enklare för oerfarna att bygga en regelriktig modell". Som komplimenterande motiveringen sägs att ”alla vill ju ändå bygga så lätt som möjligt”. Detta är helt rätt om man enbart tänker på dagens modeller med dagens motorer, men tyvärr så missar man helt att en borttagning av 5kg gränsen öppnar up helt nya spelplaner för andra tyngre modeller vilka kommer konkurrera ut dagens modeller. Dubbeldäckaren jag beskrev tidigare kommer helt klart vara överlägsen, samt dyrare och mer komplicerad än dagens flygplan. Det är oundvikligen där vi skulle hamna. Hela motivationen med att ta bort 5kg regeln faller därmed pladask.

Alla regler som innebär att kostnaden för F3A höjs är jag starkt emot. F3A är tyvärr redan en kostsam sport. Jag får väl (tyvärr) fortfarande räkna mig som en av de yngre förmågorna i F3A idag. Därför vet jag hur tufft det kan vara att med begränsad budget införskaffa sig utrustning som är konkurrenskraftig.  Jag må ha det hyfsat gott ställt ekonomiskt i dagsläget, men det var inte länge sedan jag fick slita hårt för att ha råd att tävla på den nivå jag gör. Skapar vi regler som ytterligare höjer priset så kommer vi förvandlas till en gubbsport för medelålders välbärgade män.

Vill man öppna upp F3A för bensinmotorer så finns det bättre förslag. Jag är helt för att göra det lättare att kunna köra med bensindrift eftersom det, som Gunnar säger, skulle sänka driftskostnaden. Det är därför jag anser att modellerna borde vägas in fulltankade innan start. (Inte vid modelprocessingen utan vid flightline innan ljudmätningen) Det skulle öppna upp möjligheterna för bensinmotorer. Bensinmotorer är tyngre och klumpigare än metanolmotorn, men å andra sidan drar de bara hälften så mycket bränsle (bensin har högre energiinnehåll). Byter man ut 250g bränsle mot 250g extra för en bensinmotor så har man inte direkt svårt att klara vikten. Nu tycks ju de flesta bensinmotorer vara konstruerade på tidig bronsålder så 250g extra räcker nog inte riktigt för att få en motor likvärdig med en metanolare. Utvecklingen är dock lovande. ZDZ lär ju vara nära nu med sin nya 40 cm3 F3A motor.

Att väga startvikten skulle som sagt även göra det mer rättvist för elflygarna. Det är redan sjukt dyrt att flyga eldrift i F3A. För att väga in en elmodell inklusive batterier under 5kg krävs verkligen de dyraste materialen och en erfaren byggare vilket spär på slutpriset ytterligare. Därtill kan man tillägga att man får välja så små ackar som möjligt vilket ger dem kort livslängd. Jag tycker personligen att elflyget borde förbjudits i F3A (och stannat i F5A) i väntan på att priserna sjunkit till en nivå som är konkurrenskraftig med metanoldrift. Nu är ju dock elflyget redan accepterat så det bästa vi kan göra är att göra viktgränsen mer rättvis (= max 5,5kg startvikt för alla)

Kristian. Angående högre vikt på tävling. Det finns faktiskt personer på VM som viktar ner modellen lite extra vid blåsiga dagar. Bland annat en viss paysant grodätare. När det gäller att vikta en dubbeldäckare till 6-7kg med soppa så skulle det fungera bra om man bara kunde hitta en motor som rår på modellen och samtidigt ger en tomvikt under 5kg.

Så har man återigen skrivit ett mycket längre inlägg än man från början tänkte sig. Tur att frugan är förlåtande…

Haregott
/David

Offline

 

#6 2007-01-30 08:50:42

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Är det en fördel med tunga flygplan?

Ja det var ett långt och bra inlägg David. Jag håller med till 100 %.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#7 2007-01-30 21:28:50

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Är det en fördel med tunga flygplan?

Gunnar. Om du håller på med en besninmodell så berätta gärna lite om den. Vilken motor har du valt. Är det gamla adrenalinen som blir konverterad eller har du något nytt på G?

...eller missförstod jag kristians inlägg.

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Är det en fördel med tunga flygplan?

Sidfot