Att tävla

Många modellflygare runt om i Sverige flyger F3A, men relativt få är det som verkligen tävlar. Att anmäla sig till en tävling kan kanske kännas som ett stort steg, men samtidigt är just tävlingar det bästa sättet att utveckla sin förmåga. Nedan kan du läsa lite om vad det innebär att tävla, vilka förberedelser man bör tänka på samt hur själva tävlingen går till.

 

- Varför tävla? - Träning - Material - Förberedelser - Tävlingen -

Varför tävla?

- Av: Ronny Staberg -

Det finns många anledningar till att tävla. Några exempel,

  • Ha ett mål med sin hobby.
  • Utveckla sig själv som pilot, tekniker och även som person.
  • Träffa nya vänner.
  • Lära sig mycket nytt om sporten.
  • Jämföra sina flygkunskaper med andra.
  • Och framför allt, ha kul.

Den sistnämnda punkten är nog det allra viktigaste. Har man inte kul så är det nog inte någon större idé att hålla på att tävla, men detta skall sägas, - det är kul att tävla!
Visst kan det kännas viktigt att man försöker göra ett bra resultat på tävlingen och många drar sig för att börja tävla för de känner att de inte kan tillräckligt mycket för att vinna. Men vi är ju alla nybörjare någon gång i livet med vad vi än tar oss för. Mig veterligen så har det mycket, mycket sällan hänt att det helt plötsligt kommit en ny kille (eller tjej) till en tävling och "kört skjortan" av alla andra. Visst drömmer vi väl om sådant men tyvärr är det inte så i verkliga livet. Så det finns ingen press på dig som nykomling till en tävlingsplats att du skall vinna, snarare tvärt om alla där är mycket ivriga att vilja hjälpa dig.
Nåväl, man behöver ju inte direkt komma till en tävling och inte veta någonting och därmed så kommer vi till anledningen med denna artikel, att hjälpa alla som vill börja tävla genom att ge så mycket information som möjligt så att du skall känna att det skulle vara kul att prova på en tävling.
Det finns 3 olika klasser inom F3A (Sport , Nordic samt F3A) och de innebär ganska stora skillnader i svårighetsgrad. Så det första beslutet man bör göra innan man börjar tävla är att fundera vilken klass man skall delta i.
Manöverprogram för de olika klasserna finner du under "Flygprogram".

(Tillbaka till överst på sidan)

Träning

För att kunna göra ett så bra resultat som möjligt så gäller även här det gamla slitna uttrycket "Träning, träning och åter träning...".
F3A är i allra högsta grad en bedömningssport och då gäller det att träna de manövrar som ingår i den klass man beslutat sig att ställa upp i så att de ser så bra ut som möjligt. Jag går här inte in i detaljer beträffande manövrarna utan avser mera om vad man bör tänka på då man tränar. Beträffande regler så finner du dem under "Regler".

På hemma/träningsfältet bör man:

  • Planera redan innan start var du kommer att lägga ditt flygstråk (boxen) samt hur start och landningsproceduren skall göras, tänk också på vindriktningen och den riktning du kommer att ha i "boxen". Med andra ord, planera väl hur ditt flygpass skall göras. Man kan uttrycka det så här "-Planera din flygning, flyg sedan enligt planen.".
  • Genomföra sitt flyg/träningspass så som en tävling. D.v.s. upprätta en bra motorstartsprocedur, göra startsekvens samt genomföra hela flygprogrammet (manövrarna). Ta gärna tid ibland också för att säkerställa att du hinner med ett komplett program under den föreskrivna tiden, du kommer att märka att det är gott om tid så det är inte nödvändigt att stressa.
  • Blåser det sidvind träna också på det, även om det kan kännas besvärligt och man skulle gärna vilja lägga boxen i vindriktningen så är det inte alls alltid så på en tävling att det går att ändra på boxen utan får helt enkelt kompensera för sidvind.
  • Känner du att det är någon manöver som är speciellt besvärlig så kan man specialträna den. Lägg upp ett träningspass med bara den manövern eller en liten sekvens som består av: (enligt flygprogrammet) manövern före - träningsmanövern - manövern efter och sedan kör detta ett helt flygpass.
  • Ha gärna en klubbkompis eller någon som medhjälpare medan du flyger som kan läsa programmet åt dig samt ge dig information om manövrar mm.

(Tillbaka till överst på sidan)

Material

F3A / konstflyg är tyvärr lite av en materialsport, men det behöver inte alls vara så. Faktiskt så när man tittar på de modeller som de riktiga "superproffsen" har så kan man se mycket enkla och konventionella lösningar. OK, det förekommer en hel del sofistikerade material i modellerna, extrema motorer samt värsting-radioanläggningar. Men som sagt det behövs inte alls vara så sofistikerat. En byggsats av en  konstflygmodell, en bra standardmotor samt en ordinär radioanläggning räcker fullgott till att börja sin tävlingskarriär med.
Mer tips om material finner du under "Utrustningstips".

(Tillbaka till överst på sidan)

Förberedelser

Detta är något som kan avgöra hur din tävling går samt hur du kommer tycka om den.

  • I god tid ta kontakt med kontaktpersonen för tävlingen och anmäl dig, ta reda på förhållanden på platsen samt be om en vägbeskrivning (om du inte redan hittar dit förståss).
  • Kolla med tävlingsarrangören beträffande elektricitet mm. på fältet för laddningsmöjligheter.
  • Förståss gäller det att ha god ordning på materialet och veta att grejorna verkligen fungerar innan man åker till tävlingen. Det är tillräckligt nervöst ändå att åka på sin första tävling så att behöva fundera på det där "motorkrånglet" eller "konstiga servot" gör ju inte saken lättare.
  • Oftast går F3A-tävlingar över en helg (Lördag-Söndag) så någon form av boende bör man tänka på. Det är något som tävlingsarrangören (kontaktpersonen) brukar kunna hjälpa till med eller ge information om. Kolla även mat-möjligheter.
  • Ta gärna med extra: batteri-acc., propeller, servo, glödstift, lim, annan "specialutrustning" som du eventuellt använder, etc.
  • Ta med ett plastskynke eller en presenning att täcka över modellen med vid eventuellt regn.
  • Vi känner väl alla till det Svenska vädret så varma kläder, stövlar och kanske ett regnställ kan alltid komma till hands.
  • Åk så att du anländer till tävlingsplatsen i god tid före tävlingen, helst redan dagen före. Om du har möjlighet så gör en träningsflygning på tävlingsfältet för att bekanta dig med omgivningen, boxen samt start och landningssekvenser.

(Tillbaka till överst på sidan)

Tävlingen

Ja då börjar allvaret.
Som tidigare nämnts så skall man försöka att vara på tävlingsplatsen i god tid före tävlingen så att man i lugn och ro kan montera ihop modellen, kolla att allt fungerar samt även testköra motorn för att verifiera att allt är i trim inför tävlingen. (Glöm inte frekvensklämman innan du testar grejorna.)
Själva tävlingen börjar med en "briefing" där tävlingsledningen informerar om tävlingen samt annan övrig viktig information så som flygområden etc. Sedan lottar man oftast en startordning. Under briefingen så frågar man efter en frivillig "briefing-flygare" som skall göra en flygning enligt FAI-programmet så att domarna samt övriga kan göra sig bekant med platsen och flygningen. Poäng räknas förståss inte för denna flygning. Om ingen frivillig anmäler sig så lottas den mellan de anmälda FAI-tävlande.
Under en tävling så körs oftast alla tre klasserna, dvs Sport, Nordic samt FAI och varje klass gör 4 omgångar där de 3 bästa räknas. Den "normala" ordningen brukar vara : (variationer kan förekomma och meddelas under briefingen)

Dag 1 Dag 2
  • 2 omgångar F3A
  • 2 omgångar Nordic
  • 2 omgångar Sport
  • 2 omgångar F3A
  • 2 omgångar Nordic
  • 2 omgångar Sport

Se till att du har en medhjälpare som hjälper dig med modellen vid din tävlingsstart samt hjälper dig med att läsa programmet. Har du ingen medhjälpare med dig så fråga någon av de övriga tävlande om de kan hjälpa dig. Det är mycket vanligt att de olika tävlande hjälper varandra under själva tävlingen.

Under tävlingen då du inte flyger, gå runt och kolla på modeller, snacka med andra närvarande. Jag lovar att du kommer att få svar på så gott som alla dina frågor, få nya tips och idéer. Det är mycket lärorikt att komma ut på en tävling, se på alla andra tävlande hur de flyger och hur de genomför manövrarna mm. Mycket lärorikt.

Efter avslutad första tävlingsdag så brukar någon form av arrangemang ta vid med grillning, mat eller liknande. De flesta tävlande bor oftast på själva flygfältet i klubbstugan, tält eller husvagn. Det brukar alltid bli en trevlig och gemytlig kväll med allt från brännboll (Grums: brännbollsturnering mellan lokalbefolkningen och de tävlande är en klassiker!) till "gamla-flyghistorie-snack-vid-lägerelden" eller till och med en tur till det lokala dansstället.(Tänk dock på att det kommer en tävlingsdag tidigt nästa morgon så ha inte allt för kul. ;-) )
Glöm inte att ladda accen i modellen mm. över natten om det skulle behövas.

Dag 2
Samma sak gäller även nu, d.v.s. upp tidigt, käka frukost och montera modellen samt förbered allt inför tävlingen.
I övrigt så skiljer sig inte denna dag så mycket från den föregående vad det gäller själva tävlingen.

Efter avslutade omgångar så räknas poängen ut och resultatlistan kommer upp. Sedvanligt hålls prisutdelning och förhoppningsvis har det gått bra och du kan få ett pris. Har du inte så framskjutna placeringar i listan så spelar det ju inte så stor roll för du har lärt dig en massa nya saker och fått många nya vänner samt fått ett mål inför nästa tävling. Jag lovar att du redan nu längtar efter nästa tävling.

Efter tävlingen, be att få dina domarprotokoll som finns hos sekretariatet, dessa är bra att granska då du kommer hem så att du kan se vilka manövrar som du kan förbättra. Om du har möjlighet så kan du prata med domarna och fråga om de har några tips på vad du kan förbättra. De hjälper dig gärna med tips.

Har du funderingar på att börja tävla och har frågor, använd gärna vårt forum för att posta dina frågor och du kommer få många svar.

Lycka till!