



Trimning av modeller
(Av Mike Chipchase - Översatt av Ronny Staberg)
Förtrimning
Test | Testprocedur | Observationer | Justeringar |
1. Neutrala roder |
Flyg modellen rakt. | Justera trim-pottarna på sändaren så att modellen flyger helt neutralt. | Justera linkarna på modellen för att nollställa trimrarna på radion efter intrimning. |
2. Roderutslag |
Flyg modellen rakt och ge fullt spakutslag. | Kolla modellens respons. | Skevroder: -Hi-rate, 3 rollar på 3 till 4 sekunder. -Lo-rate, 3 rollar på 6 sekunder. |
Höjdroder: -Hi-rate, modellen gör ett distinkt "fyrkants-hörn". -Lo-rate, modellen gör en loop med diameter av ca. 40m. |
|||
Sidroder: -Hi-rate, ca 30-35 graders utslag för stallturns. -Lo-rate, kunna flyga i kniveggsläge. |
|||
3. Tyngdpunkts- justering (Metod 1) |
Rolla modellen till kniveggsläge (ingen sidroder- kompensering). | A. Nosen på modellen sjunker. | A. Flytta tillbaka tyngdpunkten. |
B. Stjärten på modellen sjunker. | B. Flytta fram tyngdpunkten. | ||
(Metod 2) | Rolla modellen till inverterat läge. | A. Mycket dykroder behövs för att hålla modellen i neutralt inverterat läge. | A. Flytta tillbaka tyngdpunkten. |
B. Inget dykroder behövs eller modellen stiger i inverterat läge. | B. Flytta fram tyngdpunkten. | ||
4. Anfallsvinkel (vingen) |
Dra av till tomgång, dyk vertikalt (i sidvind). Släpp alla roder när modellen är i vertikal dykning. |
A. Modellen går helt rakt nedåt. | A. Ingen justering behövs. |
B. Modellen "stiger" (mot huven). | B. Minska anfallsvinkeln. | ||
C. Modellen "dyker" (mot ställen). | C. Öka anfallsvinkeln. | ||
5. Viktbalan- sering av vingarna |
Trimma modellen så att den flyger rakt i planflykt. Rolla till inverterat läge. Låt skevroderspaken vara i neutralläge. |
A. Modellen flyger rakt, dvs ingen av vingarna sjunker. | A. Ingen justering behövs. |
B. Vänster vinge sjunker. | B. Applicera vikt till höger vingspets. | ||
C. Höger vinge sjunker. | C. Applicera vikt till vänster vingspets. | ||
6. Justering av höjdrodren. (Gäller endast vid delade höjdroder.) |
Flyg modellen från dig, rakt mot vinden Gör vanliga invändiga loopar (höjdroder), rolla inverterat, gör utvändiga loopar (dykroder). | A. Inga rolltendenser i något av lägena. | A. Ingen justering behövs, höjdroder-halvorna är korrekt justerade. |
B. Modellen rollar åt samma håll i båda lägena. | B. Höjdroderhalvorna felcentrerade, sänk ena halvan eller höj andra | ||
C. Modellen rollar åt motsatt håll i båda lägena. | C. Ena halvan gör större utslag än den andra, (modellen rollar åt det håll som det roder med störst utslag). Justera ena halvan så lika utslag uppnås |
-
Modell-trimning
(Finjustering)
Test | Testprocedur | Observationer | Justeringar |
1. Ving- balansering (finjustering) |
Flyg modellen högt och rakt mot vinden, mot dig eller bortåt. Tryck modellen in i en vertikal dykning, ta upp modellen (höjdroder) hårt och se om någon av vingarna sjunker. | A. Ingen av vingarna sjunker igenom, modellen går ut helt rakt. | A. Ingen justering behövs. |
B. Höger vinge sjunker. | B. Lägg till vikt på vänster vingspets. | ||
C. Vänster vinge sjunker. | C. Lägg till vikt på höger vingspets. | ||
2. Vingens V-form |
Flyg modellen plant och rakt mot vinden, dra sidroder och kolla om modellen tenderar att rolla åt något håll. A. Testa sidroder åt båda hållen. |
A.Modellen går ut helt rakt, rollar ej. | A. Ingen justering behövs. |
B. Vid justeringar, gör dessa i steg om 5mm åt gången. | B.Modellen rollar åt samma håll som sidrodret. | B. Minska V-formen. | |
C. Bry dig inte om, om modellen tenderar att stiga eller sjunka. | C.Modellen rollar åt motsatt håll som sidrodret. | C. Öka V-formen | |
3. Motorns sidriktning |
Flyg modellen från dig, mot vinden. Dra höjd och gå vertikalt, minst två manövrars höjd. Kolla om modellen drar åt vänster eller höger när farten börjar avta. |
A.Modellen går helt rakt. | A. Ingen justering behövs. |
B.Drar mot vänster. | B. Öka högerriktningen på motorn. | ||
C.Drar mot höger. | C. Minska högerriktningen på motorn. | ||
4. Motorns upp/ner- riktning |
Flyg modellen i sidvind på ca. 100m avstånd. (Modellen trimmad för planflykt.) Ge höjdroder och gå vertikalt, släpp höjdrodret. Kolla om modellen går mot huven eller mot landningsställen. |
A.Modellen går helt rakt. | A. Ingen justering behövs. |
B.Drar mot huven. | B. Öka nedåtriktningen på motorn | ||
C.Drar mot ställen. | C. Minska nedåtriktningen på motorn. | ||
5. Skevroder differential (En bra utgångspunkt är ca.12grad. upp och 11-12grad. nedåt.) |
Flyg modellen från dig, rakt mot vinden. Stig i en 45graders stigning och rolla åt höger. (Efter justeringar, prova att rolla åt båda hållen.) |
A.Modellen rollar helt rakt, girar ej. | A. Ingen justering behövs. |
B.Modellens flygriktning girar åt höger. | B. Öka skevroder differentieringen, öka utslagen uppåt på båda rodren. | ||
C.Modellens flygriktning girar åt vänster. | C. Minska skevroder differentieringen, öka utslagen nedåt på båda rodren. | ||
6. "Pitching" i kniveggsläge (Metod 1) |
Rolla modellen till kniveggsläge och håll höjden med hjälp av sidroder. (Prova kniveggsläget åt båda hållen.) | A.Modellen flyger helt rakt, drar ej mot huven eller mot ställen. | A. Ingen justering behövs. |
B.Modellen drar mot huven. | B. Alternativa åtgärder: 1. Flytta tillbaka T.P. 2. Öka vingens anfallsvinkel 3. Trimma ner båda skevrodren. |
||
C.Modellen drar mot ställen. | C. Motsatta åtgärder som pkt B. | ||
(Metod 2) | Rolla modellen till kniveggsläge och håll höjden med hjälp av sidroder. (Prova kniveggsläget åt båda hållen.) | A.Modellen flyger helt rakt. | A. Ingen justering behövs. |
B.Modellen drar mot huven i båda kniveggslägena. | B. Trimma ner båda skevrodren något. | ||
C.Modellen drar mot ställen i båda kniveggslägena. | C. Trimma upp båda skevrodren något. | ||
D.Modellen drar mot motsatta håll i de olika kniveggslägena. | D. Mixa i radion, sida till höjd. | ||
7. "Tomgång- trackning" (Test #1) |
1. Flyg modellen rakt och mot vinden, dra av gasen och kolla om modellen tenderar att rolla åt något håll. | A.Modellen går helt rakt,rollar ej. | A. Ingen justering behövs. |
B.Modellen tenderar att rolla åt vänster. | B. Mixa in ca. 2% till 3% höger skev vid tomgång. | ||
C.Modellen tenderar att rolla åt höger. | C. Mixa in ca. 2% till 3% vänster skev vid tomgång. | ||
(Test #2) | 2. Flyg högt i sidvind, se modellen från sidan. Tryck dyk in i en vertikal dykning, dra av gas. Kolla om modellentenderar att rolla under dykningen. | A.Modellen går helt rakt,rollar ej. | A. Ingen justering behövs. |
B.Modellen tenderar att rolla åt vänster. | B. Mixa in ca. 2% till 3% höger skev vid tomgång. | ||
C.Modellen tenderar att rolla åt höger. | C. Mixa in ca. 2% till 3% vänster skev vid tomgång. | ||
(Test #3) | 3. Flyg högt i sidvind, se modellen från sidan. Tryck dyk in i en vertikal dykning, dra av gas. Kolla om modellentenderar att dra mot huven ("stiga") eller mot ställen ("dyka") under dykningen. | A.Modellen går helt rakt, varken "stiger" eller "dyker". | A. Ingen justering behövs. |
B.Modellen drar mot huven. | B. Mixa in ca. 2% till 3% dykroder vid tomgång. | ||
C.Modellen drar mot ställen. | C. Mixa in ca. 2% till 3% höjdroder vid tomgång. | ||
Notera!
|