Trimning av modeller

(Av Mike Chipchase - Översatt av Ronny Staberg)

Förtrimning

Test Testprocedur Observationer Justeringar
1.
Neutrala roder
Flyg modellen rakt. Justera trim-pottarna på sändaren så att modellen flyger helt neutralt. Justera linkarna på modellen för att nollställa trimrarna på radion efter intrimning.
2.
Roderutslag
Flyg modellen rakt och ge fullt spakutslag. Kolla modellens respons. Skevroder:
-Hi-rate, 3 rollar på 3 till 4 sekunder.
-Lo-rate, 3 rollar på 6 sekunder.
Höjdroder:
-Hi-rate, modellen gör ett distinkt "fyrkants-hörn".
-Lo-rate, modellen gör en loop med diameter av ca. 40m.
Sidroder:
-Hi-rate, ca 30-35 graders utslag för stallturns.
-Lo-rate, kunna flyga i kniveggsläge.
3.
Tyngdpunkts- justering
(Metod 1)
Rolla modellen till kniveggsläge (ingen sidroder- kompensering). A. Nosen på modellen sjunker. A. Flytta tillbaka tyngdpunkten.
B. Stjärten på modellen sjunker. B. Flytta fram tyngdpunkten.
(Metod 2) Rolla modellen till inverterat läge. A. Mycket dykroder behövs för att hålla modellen i neutralt inverterat läge. A. Flytta tillbaka tyngdpunkten.
B. Inget dykroder behövs eller modellen stiger i inverterat läge. B. Flytta fram tyngdpunkten.
4.
Anfallsvinkel
(vingen)
Dra av till tomgång, dyk vertikalt
(i sidvind).
Släpp alla roder när modellen är i vertikal dykning.
A. Modellen går helt rakt nedåt. A. Ingen justering behövs.
B. Modellen "stiger" (mot huven). B. Minska anfallsvinkeln.
C. Modellen "dyker" (mot ställen). C. Öka anfallsvinkeln.
5.
Viktbalan-
sering av vingarna
Trimma modellen så att den flyger rakt i planflykt. Rolla till inverterat läge.
Låt skevroderspaken vara i neutralläge.
A. Modellen flyger rakt, dvs ingen av vingarna sjunker. A. Ingen justering behövs.
B. Vänster vinge sjunker. B. Applicera vikt till höger vingspets.
C. Höger vinge sjunker. C. Applicera vikt till vänster vingspets.
6.
Justering av höjdrodren.

(Gäller endast vid delade höjdroder.)
Flyg modellen från dig, rakt mot vinden Gör vanliga invändiga loopar (höjdroder), rolla inverterat, gör utvändiga loopar (dykroder). A. Inga rolltendenser i något av lägena. A. Ingen justering behövs, höjdroder-halvorna är korrekt justerade.
B. Modellen rollar åt samma håll i båda lägena. B. Höjdroderhalvorna felcentrerade, sänk ena halvan eller höj andra
C. Modellen rollar åt motsatt håll i båda lägena. C. Ena halvan gör större utslag än den andra, (modellen rollar åt det håll som det roder med störst utslag). Justera ena halvan så lika utslag uppnås

(Tillbaka till överst på sidan)

Modell-trimning
(Finjustering)

Test Testprocedur Observationer Justeringar
1.
Ving- balansering (finjustering)
Flyg modellen högt och rakt mot vinden, mot dig eller bortåt. Tryck modellen in i en vertikal dykning, ta upp modellen (höjdroder) hårt och se om någon av vingarna sjunker. A. Ingen av vingarna sjunker igenom, modellen går ut helt rakt. A. Ingen justering behövs.
B. Höger vinge sjunker. B. Lägg till vikt på vänster vingspets.
C. Vänster vinge sjunker. C. Lägg till vikt på höger vingspets.
2.
Vingens V-form
Flyg modellen plant och rakt mot vinden, dra sidroder och kolla om modellen tenderar
att rolla åt något håll.
A. Testa sidroder åt båda hållen.
A.Modellen går ut helt rakt, rollar ej. A. Ingen justering behövs.
B. Vid justeringar, gör dessa i steg om 5mm åt gången. B.Modellen rollar åt samma håll som sidrodret. B. Minska V-formen.
C. Bry dig inte om, om modellen tenderar att stiga eller sjunka. C.Modellen rollar åt motsatt håll som sidrodret. C. Öka V-formen
3.
Motorns sidriktning
Flyg modellen från dig, mot vinden.
Dra höjd och gå vertikalt,
minst två manövrars höjd.
Kolla om modellen drar åt vänster eller höger när farten börjar avta.
A.Modellen går helt rakt. A. Ingen justering behövs.
B.Drar mot vänster. B. Öka högerriktningen på motorn.
C.Drar mot höger. C. Minska högerriktningen på motorn.
4.
Motorns upp/ner- riktning
Flyg modellen i sidvind på
ca. 100m avstånd.
(Modellen trimmad för planflykt.) Ge höjdroder och gå vertikalt, släpp höjdrodret.
Kolla om modellen går mot huven eller mot landningsställen.
A.Modellen går helt rakt. A. Ingen justering behövs.
B.Drar mot huven. B. Öka nedåtriktningen på motorn
C.Drar mot ställen. C. Minska nedåtriktningen på motorn.
5.
Skevroder differential
(En bra utgångspunkt
är ca.12grad. upp och 11-12grad. nedåt.)
Flyg modellen från dig,
rakt mot vinden.
Stig i en 45graders stigning
och rolla åt höger.
(Efter justeringar, prova att
rolla åt båda hållen.)
A.Modellen rollar helt rakt, girar ej. A. Ingen justering behövs.
B.Modellens flygriktning girar åt höger. B. Öka skevroder differentieringen, öka utslagen uppåt på båda rodren.
C.Modellens flygriktning girar åt vänster. C. Minska skevroder differentieringen, öka utslagen nedåt på båda rodren.
6.
"Pitching" i kniveggsläge (Metod 1)
Rolla modellen till kniveggsläge och håll höjden med hjälp av sidroder. (Prova kniveggsläget åt båda hållen.) A.Modellen flyger helt rakt, drar ej mot huven eller mot ställen. A. Ingen justering behövs.
B.Modellen drar mot huven. B. Alternativa åtgärder:
1. Flytta tillbaka T.P.
2. Öka vingens anfallsvinkel
3. Trimma ner båda skevrodren.
C.Modellen drar mot ställen. C. Motsatta åtgärder som pkt B.
(Metod 2) Rolla modellen till kniveggsläge och håll höjden med hjälp av sidroder. (Prova kniveggsläget åt båda hållen.) A.Modellen flyger helt rakt. A. Ingen justering behövs.
B.Modellen drar mot huven i båda kniveggslägena. B. Trimma ner båda skevrodren något.
C.Modellen drar mot ställen i båda kniveggslägena. C. Trimma upp båda skevrodren något.
D.Modellen drar mot motsatta håll i de olika kniveggslägena. D. Mixa i radion, sida till höjd.
7.
"Tomgång- trackning"
(Test #1)
1. Flyg modellen rakt och mot vinden, dra av gasen och kolla om modellen tenderar att rolla åt något håll. A.Modellen går helt rakt,rollar ej. A. Ingen justering behövs.
B.Modellen tenderar att rolla åt vänster. B. Mixa in ca. 2% till 3% höger skev vid tomgång.
C.Modellen tenderar att rolla åt höger. C. Mixa in ca. 2% till 3% vänster skev vid tomgång.
(Test #2) 2. Flyg högt i sidvind, se modellen från sidan. Tryck dyk in i en vertikal dykning, dra av gas. Kolla om modellentenderar att rolla under dykningen. A.Modellen går helt rakt,rollar ej. A. Ingen justering behövs.
B.Modellen tenderar att rolla åt vänster. B. Mixa in ca. 2% till 3% höger skev vid tomgång.
C.Modellen tenderar att rolla åt höger. C. Mixa in ca. 2% till 3% vänster skev vid tomgång.
(Test #3) 3. Flyg högt i sidvind, se modellen från sidan. Tryck dyk in i en vertikal dykning, dra av gas. Kolla om modellentenderar att dra mot huven ("stiga") eller mot ställen ("dyka") under dykningen. A.Modellen går helt rakt, varken "stiger" eller "dyker". A. Ingen justering behövs.
B.Modellen drar mot huven. B. Mixa in ca. 2% till 3% dykroder vid tomgång.
C.Modellen drar mot ställen. C. Mixa in ca. 2% till 3% höjdroder vid tomgång.
  Notera!
  1. Trimningen bör utföras i vindstilla väder eller möjligen i svag vind.
  2. Testa flera gånger innan du gör några modifieringar.
  3. Efter justeringar, gå tillbaka och kolla att tidigare trimningar stämmer.
  4. En bra grundinställning av vinklar är: Vinge och stabilisator= 0 grader , Motorns nedåt- och höger-riktning = 1,5 grader.
  5. En bra grundinställning av tyngdpunkten (T.P) är 34% till 38% av vingens medelcorda.
  6. Att modellen är rakt byggd är en förutsättning för att kunna göra bra trimningar.